سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

خبرهای جهانی

آفتاب:  عناوین مهمترین خبرهای جهان از شب گذشته تا کنون به نقل از رسانه های بین المللی به شرح زیر است.

- نظامیان رژیم صهیونیستی 8 فلسطینی را در کرانه باختری ربودند.

- رانش زمین در جنوب فیلیپین دست کم 25 کشته بر جا گذاشت.

- وزارت امور خارجه آمریکا از تصمیم خود برای تاسیس دفتر مبارزه با تروریسم خبر داد.

- ترکیه درباره وقوع جنگ سرد و خشونتهای طایفه ای در خاورمیانه هشدار داد.

- 2 انفجار در شهرک صدر بغداد 6 کشته و 17 زخمی بر جا گذاشت.

- اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در چارچوب سفر منطقه ای خود امروز وارد تونس خواهد شد.

- سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان از آمادگی خود برای گفتگو با دیگر گروه ها و احزاب لبنانی خبر داد.

- رئیس شورای انتقالی لیبی اعلام کرد که شبه نظامیان این کشور ممکن است باعث وقوع جنگ داخلی در لیبی شوند.

- مقامات سوری،ه آمریکا را به دخالت آشکار در عملکرد اتحادیه عرب متهم کردند.

- در درگیری نیروهای امنیتی پاکستان با افراد مسلح 10 نفر از این افراد کشته شدند.

- مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق از طرحهایی برای حل بحران طارق الهاشمی معاون رئیس جمهوری عراق خبر داد که به سبب متهم شدن به حمایت از تروریسم به این منطقه در شمال عراق گریخته است.


تغییر ادبیات توسط جنبش وال استریت

آفتاب: حتی اگر جنبش تسخیر همین فردا پایان یابد، باز هم توانسته است نوع مباحثات موجود در آمریکا را عوض کند. این جنبش باعث شد که مردم آمریکا برای اولین بار سوالاتی اساسی در خصوص سیستم اقتصادی و سیاسی حاکم بر آمریکا بپرسند. 

پایگاه اطلاع‌رسانی شیکاگوتریبون در مقاله‌ای به قلم "آریانا هافینگتون" اذعان کرد که جنبش تسخیر وال‌استریت ظرف مدت کوتاهی که از آغاز آن می‌گذرد توانسته است مباحث جاری در عرصه داخلی ایالات متحده را تغییر دهد.

این پایگاه اطلاع‌رسانی با اشاره به اینکه بحران اقتصادی نه یک علت، بلکه خود معلول شرایطی خاص است، افزود: پیام جنبش تسخیر، پیامی گسترده اما ساده بود و همین سادگی علی‌رغم انتقاداتی که در خصوص نبود هدف ملموس در جنبش مطرح می‌شد، منجر به رشد جنبش تسخیر وال‌استریت شد. تلاش‌های جنبش تسخیر نه تنها مرزهای حزبی را درنوردید بلکه مرزهای اختلافات نسلی و اختلافات طبقاتی را نیز پشت سر گذاشت.

بنابراین گزارش، جنبش تسخیر تنها چالشی برای سیستم سیاسی آمریکا نیست بلکه نشان‌گر این واقعیت است که میلیون‌ها نفر در آمریکا بر این باورند که نظام حاکم بر کشورشان از درون شکسته است و نمی‌تواند راه‌حل‌هایی برای رهایی از نابرابری و بی‌عدالتی موجود که در حال تغییر آمریکا از بنیاد است، پیدا کند.


بنابراین گزارش، آنچه این جنبش و نحوه پاسخ به آن نشان داد بیانگر وجود طبقه حاکمه‌ای در آمریکا است که کاملا با مردم این کشور قطع رابطه کرده است. این طبقه حاکمه بیش از آن که واقعیت بحران را بشناسد و راه‌هایی برای مقابله با آن پیدا کند، با اسپری فلفل به استقبال معترضان رفت.


این گزارش می‌افزاید: حتی اگر جنبش تسخیر همین فردا پایان یابد، باز هم توانسته است نوع مباحثات موجود در آمریکا را عوض کند. این جنبش باعث شد که مردم آمریکا برای اولین بار سوالاتی اساسی در خصوص سیستم اقتصادی و سیاسی حاکم بر آمریکا بپرسند. مردم آمریکا فهمیده‌اند که حتما راه بهتری برای مدیریت بازار آزاد وجود دارد که از یک‌سو کارآمدتر است و از دیگر سو، منصفانه‌تر.


به نقل از فارس،این گزارش همچنین با تاکید بر اینکه جنبش تسخیر توانست ادبیات یک درصد در برابر 99 درصد را در آمریکا جا بیندازد، بر آثار این ادبیات نزد کاندیداهای جمهوری‌خواه تاکید کرده است.


پیرمرد پوستر تبلیغتی احمدی نژاد

چرا احمدی نژاد را دوست دارد؟ پاسخش این است:« چون فقیر دوست است.» او با احمدی نژاد حرف زده و از رئیس جمهور کمک خواسته. این شروع روایتش است از آن دیدار:« 6 میلیون به من پول دادند ؛ 100 تومن دستم رو گرفت . 10 میلیون به من پول دادند ؛ یک میلیون دستم را گرفت. الان هم دارم ماهی 30 هزار تومان قسط می دهم.» حرف هایش را لحظه ای بعد یکی از کاسب های بازار شرح می دهد:« بار اول احمدی نژاد برایش 6 میلیون در نظر گرفته اما فقط 100 هزار تومان پول به او دادند. بار بعد رئیس جمهور گفته 10 میلیون به او بدهند اما فقط یک میلیون پول به او دادند. » و دوباره نوبت خود پیرمرد است که پاسخ بدهد. اینکه این پول ها را چه کسی نگذاشته به دستش برسد. ابتدا سئوال را متوجه نمی شود و می گوید:« احمدی نژاد دیگر . به او نامه دادم که کمکم کند .من به او گفتم مریضم. مریض هم بودم و الان هم هستم. تومور در مغزم بود.» با دست سرش را نشان می دهد. سئوال اما درباره اینکه چه کسی گفته به او پول بدهد نبوده ، در این باره بوده که چه کسی نگذاشته این پول ها را به او بدهند که در پاسخش با لهجه غلیظ مازندرانی می گوید:« خوردند دیگر من چه می دانم چه کسی این پول را خورد من مریض بودم. رفتم پیش رئیس جمهور ، گفتم مریضم و او گفت غصه نخور هرچه پول درمانت بشود را می دهیم. برو هرچه درد داری برای درمانت پول می خواهی برایت می فرستیم بیاید. 6 میلیون قرض داشتم ، هنوز هم دارم . الان هم 6 میلیون زیر قرضم. او به من گفت چون مریض هستی ، کمکت می کنیم. آن روز که پیش رئیس جمهور رفتم خیلی شلوغ بود به سختی به او رسیدم. او گفت پول می دهد و نوشت 6 میلیون اما فقط 100 هزار تومانش را به من دادند. بعد هم نوشت 10 میلیون اما یک میلیونش را به

آخرین نیوز: این روایت پیرمردی ست که خود را در این سن یک فدایی می داند برای رئیس جمهورش . مردی که حتما عکس بوسه احمدی نژاد بر شانه اش را در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 88 دیده اید. در آن پوستری که با فونتی درشت بر رویش نوشته شده بود:« دکتر محمود احمدی نژاد؛ مردی از جنس مردم»

داستان مردی که عکسش پوستر تبلیغاتی احمدی نژاد بود+عکس

من دادند.»


مسئولان کجایند؟

شرق:مسوولان کجایند؟

«مسوولان کجایند؟»عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم شاهین شایان‌آرانی است که در آن می‌خوانید؛     پس از اعلام قاطعانه بانک مرکزی نسبت به کنترل نرخ ارز، کاهش قیمت، تک‌نرخی کردن و رساندن قیمت دلار مسافرتی به نرخ دلار دولتی، نه تنها قیمت ارز کنترل نشد و کاهش پیدا نکرد بلکه روز به روز به نرخ ارز افزوده و در نهایت افسارگسیخته شد. مدیریت نرخ برابری ارز و مدیریت آن از تکالیف دولت و خصوصا بانک مرکزی است. در کشور ما بانک مرکزی هم اختیار، هم تکلیف و هم ابزار برای مدیریت کردن ارز دارد و این نکته مهمی است.

اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که در دو ماهه، نرخ برابری ارز 40 تا 50‌درصد افزایش داشته است که این امر شوک سنگینی را بر اقتصاد کشور وارد کرده و تبعات و اثرات منفی را به دنبال خواهد داشت. ملتهب نگه داشتن فضای تبادلات ارزی و نداشتن قاطعیت در اتخاذ یک تصمیم کارآمد خسارات فراوانی را به همراه خواهد داشت. از طرفی دیگر مهم نیست که قیمت دلار چه میزان باشد بلکه مهم این است که نرخ ارز مهار و کنترل شود. به عبارت دیگر باید دورنمای روشنی برای ذهن جامعه متبلور شود.

برنامه‌ریزی مشخصی برای آینده نرخ ارز انجام شود تا رقم آن قابل پیش‌بینی شود و مردم مطمئن باشند که بازار مورد نوسانات ارزی قرار نمی‌گیرد. مطمئنا تغییرات و فعل و انفعالات سریع و نجومی نرخ ارز بیشتر از همه فعالان اقتصادی، وارد‌کنندگان و صادر‌کنندگان و تولید‌کنندگان را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و از این رو نیز گفته می‌شود که برنامه‌ریزی و مدیریت در این زمینه از هر امر دیگری واجب‌تر است.

همان‌طور که تاکید شد بانک مرکزی هم مسوولیت و هم امکانات مدیریت این فضا را دارد و مطمئنا توان و امکان تنظیم این بازار نیز وجود دارد و می‌توان تصمیم‌گیری کرد اما به دلایلی مبهم قدرت هرگونه تصمیم‌گیری جدی از مسوولان سلب شده است و فضا به شدت ملتهب شده و ضرورت دارد که ابهام‌زدایی صورت گیرد.


وجدان را قاضی کنیم

به نام خالق عادل

انصافا بیایید به دور از هیچ حب و بغضی بین خودمان و خدای خودمان بنشینیم و خود را به قاضی وجدان بسپاریم و در مقابل این سؤال نظاره گر باشیم که آیا رأی مردم برایمان زینتی است و برای اسکات خصم است ! ؟ یا واقعا به آن اعتماد داریم و به خاطر قانون و رهبری در مقابل آن سر خم می کنیم و منتظر می مانیم تا با ارائه برنامه درست و منطقی در یک مقطع دیگر خود را آماده کارزار انتخاباتی کنیم ؟!

اگر وجدان قاضی باشد حتما خواهد گفت شما اگر به رأی مردم اهمیت می دهید و آنرا تزیینی نمی بینید !!چرا وقتی  گروه رقیب رأی می آورند تمام امکانات کشور را برای ضربه زدن به رقیب به صف می کشیم ؟! چون با فکر و سازکار ما موافق نیست و  انواع انگها را  به آنان نثار می کنیم ولی اگر از هم فکران خود به پستی رسید ند تمام امکانات کشور را بسیج می کنیم تا بگوییم بابا طرف نماینده واقعی مردم است و کمی تا قسمتی هم از ماوراء دستور می گیرد  ؟! خوب ممکن است به نیت ها مراجه کنید و بگویید هر کدام نیتی دارند و ما نیتمان خوب است و دیگران نه !!اما وجدان با انصاف می فهمد این هم یک بهانه است و... اگر درخانه کس هست یک حرف بس است


آیا ثبت نام بیش از 5هزار دلیل رد صلاحیت می شود!!

آفتاب: خبرگزاری فارس نوشت: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: در دنیا فرقی بین راضیان و ساکتین فتنه نیست، کسی که در مقابل فتنه ساکت است مثل کسی می‌ماند که از فتنه راضی است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه در همایش تجلیل از پیشکوستان بسیج که صبح روز یکشنبه برگزار شد در خصوص مراحل شکل‌گیری فتنه، گفت: مرحله اول در هر فتنه‌ای عناصری است که بنیانگذار فتنه هستند و گروه و جریانی که فکر انحرافی و غیرالهی دارند و در اتاقی می‌نشینند و برای فکر انحرافی و غیرالهی خود طراحی و برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی افزود: گروه دوم کسانی هستند که زمینه و بستر برای جابجایی چهره‌ها را فراهم می‌کنند و در مرحله بعد وقتی جابجایی انجام گرفت و ولایت الهی کنار زده شد جبهه حق در برابر این توطئه ساکت نمی‌شود و نوبت به حذف فیزیکی از سوی فتنه‌گران می‌رسد.

نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد:‌ آنهایی که امکانات، شرایط و نیرو برای فتنه جمع کرده‌اند و آنهایی که ساختمان،‌ امکانات، رسانه، روزنامه و تریبون در اختیار فتنه قرار دادند، گروه بعدی هستند.

سعیدی تاکید کرد: گروه بعدی آنهایی هستند که در مقابل فتنه سکوت کردند یا به آن رضایت دادند. در دنیا فرقی بین راضیان و ساکتین فتنه نیست. کسی که ساکت است مثل کسی است که از فتنه راضی است، می‌ماند.

وی خطاب به ساکتین و راضیان فتنه، گفت: شما اگر نتوانستید به ندای علی زمان خود پاسخ دهید و پیشتاز مقابله با فتنه باشید، چرا توقع دارید در لیست انتخابات قرار بگیرد و نماینده جامعه باشید.

نماینده ولی فقیه در سپاه در خصوص تفاوت مراحل براندازی، اظهار داشت: بنیانگذاران فتنه با فتنه‌گران متفاوتند، تاسیس‌کنندگان فتنه ممکن است روی صحنه نباشد و افراد دیگری مجری فتنه باشند. پایه‌گذاران و بانیان ظلم معمولاً ناپیدا، نامحسوس

در انتخاباتی که بیش از 5 هزار نفر برای حدود 290 کرسی ثبت‌نام کردند، طبیعی است برخی افراد رد صلاحیت می‌شوند.

و ناشناخته‌اند.

وی ادامه داد: فتنه‌گران را می‌توان معرفی کرد ولی موسسان فتنه را نمی‌توان. برخی می‌گویند چرا موسوی و کروبی را محاکمه نمی‌کنند، دلیلش این است که آنها حریم و یک عده هوادار دارند که من نمی‌توانم اسم هواداران آنها را ببرم.

سعیدی تاکید کرد: همین چند روز پیش مرد خاکستری گفته بود که "من از این دو نفر تبری نمی‌جویم. اینها آدم‌های خوبی هستند". خب حالا ببینید ما چند نفر عمامه به سر داریم که همچنان از عناصر بین‌الغی در فتنه حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه فتنه سال 88 متعلق به آن سال نبود، گفت: غیر از موسوی و کروبی عناصر و بنیانگذاران اصلی و عوامل پشت پرده فتنه را یا نمی‌توان شناخت و یا به راحتی نمی‌توان معرفی کرد، چون حریم دارند و این فتنه را عجیب و سخت می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه ولایتمداری مقطعی نیست و به استمرار نیاز دارد و اگر استمرار پیدا نکرد، نتیجه‌اش سقوط و انحراف است، ‌گفت: در آستانه انتخابات بزرگی هستیم و مقام معظم رهبری هشدار دادند که ممکن است انتخابات با چالش‌های امنیتی مواجه شود.

سعیدی با اشاره به نکات مورد اهمیت و هشدارهای مقام معظم رهبری در انتخابات آتی، اظهار داشت: امنیت انتخابات، ضرورت مشارکت حداکثری، نگرانی از امنیتی شدن انتخابات، تاکید بر روی اتحاد بر روی افرادی که بر اصول انقلاب پایبندند از نکات مورد اهمیت در انتخابات آتی است.

وی افزود: ممکن است بقایای فتنه بخواهند دست به فتنه‌گری بزنند و همچنین ممکن است بیگانگان بار دیگر از فرصت سوءاستفاده کنند و ضعف دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ممکن است زمینه‌ساز وقوع این اتفاقات باشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر اینکه جریان‌های داخلی باید در جهت‌گیری‌های خود دقت کنند، اظهار داشت:‌ جریان موسوم به انحراف زمینه‌ای را فراهم کرد که ممکن است شائبه دوگانگی در حاکمیت را تداعی کند.

سعیدی در پایان سخنانش با اشاره به ثبت‌نام برخی افراد برای انتخابات مجلس، گفت: این آقایان گفته بودند در انتخابات شرکت نمی‌کنند ولی دیدیم جمعیت زیادی از آنها ثبت‌نام کردند که یقین هم دارند رد صلاحیت می‌شوند و این فقط برای ایجاد یک تنش در جامعه است تا خوراکی برای بیگانگان فراهم کنند. در انتخاباتی که بیش از 5 هزار نفر برای حدود 290 کرسی ثبت‌نام کردند، طبیعی است برخی افراد رد صلاحیت می‌شوند.


مطهری به تنهایی برای نقد کافی است

ضرب المثلی قدیمی است که با یک گل بهار نمی شود، اما ظاهرا در پارلمان ایران بهار های ماندگار را یک گل می آورد.

از زمانی که شهید بزرگوار سیدحسن مدرس، نام خود را در تاریخ معاصر ایران به عنوان نماینده ای که به مردم و وجدان خود وفادار بود و تمام هستی اش را بر سر اصول خود گذاشت چند دهه بیشتر سپری نشده است.

هستند کهنسالانی در جامعه ما، که دوران کودکی ونوجوانی خود را همزمان با دلاوری ها مدرس در مجلس سپری کرده اند واز او با حسرت یاد می کنند.

حکایت مجلس هشتم وعلی مطهری نیز بی شباهت به حکایت مجلس مشروطه ومدرس نیست، کسانیکه علی مطهری را از نزدیک می شناسند می دانند که او برخلاف پدرش که انصافا به طرزی منحصر بفرد جامع جمیع جهات  وخصایل حسنه بود، در همه ابعاد سرآمد نیست.

نمی توان علی مطهری را دارای نبوغ علمی دانست و اورا نظریه پرداز خطاب کرد، نمی توان از او بعنوان سیاستمداری تمام عیار وتحلیلگری پیچیده نام برد و نمی توان  قدرت بیان وخطاب سحرگونه استاد مطهری را از زبان اوشنید، اما علی مطهری ویژگی هایی دارد که برای مردم مهمتر از خصایل مذکور است.

برجسته ترین صفات علی مطهری به نظرم سه خصلت، انسانیت، شجاعت وانصاف است، سه خصلتی که در سیاستمدارن جامعه ما ، حکم کیمیا را دارد و مردم هرچه میان چهره ها وشخصیتها آن را می جویند کمتر می یباند وبه همین خاطر است که سیاست در جامعه سیاسی ایران ، کم کم به یک ناسزا تبدیل می شود و افکار عمومی از سیاسیون زده شده اند.

علی مطهری اهل تحلیلهای پیچیده ونظریه پردازی در حوزه سیاست نیست اما برخلاف بسیاری از شخصیتها وسیاستمدارن ما که با توجیه مصلحت، حتی به اندکی از یافته ها و فهمیده های خود عمل نمی کنند، مطهری واقعا به هرآنچه می فهمد عمل می کند و از این رو هم وجدانی آسوده دارد وهم در برابر مردم سربلند است.

در مجلسی که به زعم بخشی از جامعه ،اصول گرایان آن محافظه کار شدند واصلاح طلبان آن فرصت طلب، علی مطهری بود که یک تنه بار اصولگرایی و اصلاح طلبی را بر دوش گرفت و علم صدای مردم را در خانه سرد ملت برافراشت.

روز قبل از ثبت نام ، مطهری در جمعی خصوصی می گفت، که از مسئولیت وفشارها خسته ودلزده شده است و شخصا تمایلی برای کاندیداتوری مجدد ندارد وترجیح می دهد که به زندگی پیش از مجلس هشتم بازگردد اما در برابر امیدی که به اوبسته شده، ومردمی که از او انتظار دارد پاسخی جز ادامه مسیر ندارد.

باوجود آنکه به دوستان دیگری نیز از جمله جناب دکتر افروغ، اصرار زیادی برای کاندیداتوری وهمراهی مطهری در این مسئولیت دشوار کردم، این عزیزان پیشنهادم را نپذیرفتند وترجیح دادند که در این فضای سرد وسخت مجلس که شاید کار چندانی از دست یک نماینده ساخته نباشد به میدان ورود نکنند وبه سایر فعالیتهای فکری و فرهنگی بپردازند.

اما به نظرم در شرایط کنونی که با عدم کاندیداتوری اکثر قریب به اتفاق شخصیتهای اصلاح طلب ، مستقل ها واصولگرایان منتقد، شورای نگهبان کار دشواری برای تایید صلاحیتها ندارد ، علی مطهری چیزی بیش از یک کاندیدای تهران وحداکثر یک نماینده مجلس نهم است.
 مطهری چه تایید صلاحیت بشود وچه نشود، چه رای میلیونی بیاورد وچه نیاورد در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی به چهره ای منحصر به فرد وماندگار تبدیل شده است که سمبل سه خصلت انسانیت، شجاعت وانصاف و در یک کلام صدای مردم می باشد، از این رو رسم جوانمردی نیست که در این میدان او را تنها بگذاریم.


نکته تفسیری

رسا: حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیان حوزه علمیه به تفسیر آیات 1 تا 6 سوره مبارکه فرقان در مسجد اعظم قم پرداخت و گفت: معبود صرف، فرقان را برای انذار عالمیان بر عبد محض نازل کرد.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه «العالمین» در این آیه با «العالمین» در سوره حمد متفاوت است، ابراز داشت: منظور از عالمین در اینجا جن و انس است و بر خلاف سوره حمد، شامل آسمان‌ها و زمین نمی‌شود. همچنین شامل امت‌های گذشته هم نیست چون قانون عطف بما سبق نمی‌شود. اما از جهت تکوین شامل ملائکه هم می‌شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به یکتایی خدای متعال اظهار داشت: اینکه می‌گوییم او شریک ندارد به دو دلیل است؛ اول اینکه او نیازی به شریک ندارد و دلیل دوم اینکه ماسوای او فقیر الی الله هستند و مالک چیزی نیستند تا بتوانند شریک او شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حدیث «الفقر فخری» اشاره کرد و گفت: اگر کسی بداند محتاج خداست دیگر نه به خود متکی است و نه به غیر خدا و سرگردان هم نخواهد بود.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه خداوند برای نفی معبودهایی غیر از خدا، هفت مطلب بیان می‌کند که هر یک از آن‌ها حد وسط برای یک برهان است، اظهار داشت: این براهین عبارت است از «این خدایان دروغین چیزی را نمی‌توانند خلق کنند»، «خودشان مخلوقند»، «مالک ضرر خود نیستند»، «مالک نفع خود نیستند»، «مالک موت و حیات و نشور هم نیستند.»

وی افزود: غیرت از سه عنصر تشکیل می‌شود؛ اینکه انسان هویت و محدوده خود را بشناسد، کسی را وارد حریم خود نکند و وارد حریم دیگری هم نشود. در روایتی از امیرمؤمنان علیه السلام آمده است «ما زنی غیور قط؛ هرگز انسان با غیرت زنا نمی‌کند»؛ چه زنای بصر یا زنای سمع یا زنای رِجلین. کسی که به ناموس دیگری نگاه می‌کند، در همین محدوده بی‌غیرت است.

این استاد عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر بگویند فلان فقیه در این محفل درس می‌دهد، به این معنی است که فقه می‌گوید. بنابر این در آیه 6 که می‌فرماید «قل أنزله الذی یعلم السرّ فی السماوات والارض؛ بگو کسی این قرآن را نازل کرده که سرّ آسمان‌ها و زمین را می‌داند»، به این معنی است که خداوند اسرار آسمان‌ها و زمین را در قرآن بیان می‌کند زیرا تعلیق بر وصف، مُشعر است.


مطهری و ائتلاف کاندیداهای مستقل

ایسنا: علی مطهری اظهار کرد: آزادگی و بی‌پروایی نمایندگان مستقل، مجلس را از تبعات برخی رفتارهای تعصب‌آلود جناحی مصون می‌سازد.

 نماینده مردم تهران در مجلس در نشست با مدیران هماهنگی "ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور"، تاکید کرد: حریت، تقوا، عقل‌گرایی، اعتدال و قانون‌مداری از مهم‌ترین شاخص‌های نمایندگان مستقل است که می‌توانند با این شرایط در هر یک از طیف‌های موسوم به اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه "نفس حضور یک نماینده در احزاب و جریانات سیاسی، مانع از استقلال وی در مجلس نیست"، گفت: باید دقت شود که برخی رفتارها و تصمیمات حزبی و گروهی، استقلال یک نماینده را زیر سوال نبرد.

مطهری با اشاره به تشکیل ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور افزود: تاکید این ائتلاف بر بهره‌گیری از نامزدهایی که براساس فرمایش مقام معظم رهبری در پرهیز از وابستگی به منابع قدرت و ثروت تلاش می‌کنند، تحسین‌برانگیز است.

این نماینده مجلس ادامه داد: بی‌تردید این‌گونه تشکل‌های سیاسی، بر رونق فضای انتخاباتی افزوده است و موجب ورود افرادی به مجلس خواهد شد که با تکیه بر ظرفیت علمی، کارشناسی و شخصیتی خود می‌توانند در سرنوشت کشور به نحو مطلوبی تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به نیاز اصلی مجلس اظهار کرد: مجلس در حال حاضر نیازمند حضور نمایندگانی است که با شجاعت و صراحت، قدرت نقد و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی را داشته باشند و راه فرار از قانون را با ابزارهای قانونی مسدود کنند.

مطهری در پایان تصریح کرد: سکوت محافظه‌کارانه در برابر برخی تخلفات و قانون‌گریزی‌ها منجر به پایه‌ریزی روشی خواهد شد که در آینده نه چندان دور، سطح رضایتمندی مردم را کاهش خواهد داد و وجهه استقلال نمایندگان ملت را نیز در برابر افکار عمومی مخدوش می‌کند.

یا امام کاظم(ع)

برخورد حاکمان سیاسی معاصر با امام 

مهدی خلیفه عباسی امام را در بغداد بازداشت کرد اما بر اثر خوابی که دید و نیز تحت تأثیر شخصیت امام از او عذرخواهی کرد و به مدینه‌اش بازگرداند. گویند که مهدی از امام تعهد گرفت که بر او و فرزندانش قیام نکند. این روایت نشان می‌دهد که امام کاظم (ع) قیام را در آن زمان صلاح و شایسته نمی‌دانسته است و با آنکه از جهت کثرت عبادت و زهد به «العبد الصالح» معروف بوده است به قدری در انظار مردم مقامی والا و ارجمند داشته است که او را شایسته مقام خلافت و امامت ظاهری نیز می‌دانستند و همین امر موجب تشویش و اضطراب دستگاه خلافت گردیده و مهدی به حبس او فرمان داده است. 

ـ زمخشری در «ربیع الابرار» آورده است که هارون فرزند مهدی در یکی از ملاقاتها به امام پیشنهاد نمود فدک را تحویل بگیرد و حضرت نپذیرفت. وقتی اصرار زیاد کرد فرمود می‌پذیرم به شرط آن که تمام آن ملک را با حدودی که تعیین می‌کنم به من واگذاری، هارون گفت حدود آن چیست؟ امام فرمود یک حد آن به عدن است حد دیگرش به سمرقند و حد سومش به افریقیه (آفریقا) و حد چهارمش کناره دریای خزر است. هارون از شنیدن این سخن سخت برآشفت و گفت: پس برای ما چه چیز باقی می‌ماند؟ امام فرمود:
می‌دانستم اگر حدود فدک را تعیین کنم آن را به ما مسترد نخواهی کرد (یعنی خلافت و اداره سراسر کشور اسلام حق منست). از آن روز هارون کمر به قتل موسی بن جعفر (ع) بست. در سفر هارون به مدینه هنگام زیارت قبر رسول الله (ص) در حضور سران قریش و روسای قبایل و علما و قضات بلاد اسلام گفت: السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا بن عم و این را از روی فخر فروشی به دیگران گفت. امام کاظم (ع) حاضر بود و فرمود: السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا ابت (یعنی سلام بر تو ای پدر من) می‌گویند هارون دگرگون شد و خشم از چهره‌اش نمودار گردید. 

زندان نمودن امام و چگونگی شهادت 

درباره حبس امام موسی (ع) به دست هارون الرشید شیخ مفید در ارشاد روایت می‌کند که علت گرفتاری و زندانی شدن امام، یحیی بن خالد بن بر مک بوده است زیرا هارون فرزند خود «امین» را به یکی از مقربان خود به امام جعفربن محمد ابن اشعث که مدتی هم والی خراسان بوده است سپرده بود و یحیی بن خالد بیم آن را داشت که اگر خلافت به امین برسد جعفربن محمد را همه کاره دستگاه خلافت سازد و یحیی و بر مکیان از مقام خود بیفتند. جعفر بن محمد بن اشعث شیعه بود و قایل به امامت موسی (ع) و یحیی این معنی را به هارون اعلام می‌داشت. سرانجام یحیی پسر برادر امام را به نام علی بن اسماعیل بن جعفر از مدینه خواست تا به وسیله او از امام و جعفر نزد هارون بدگویی کند. گویند امام هنگام حرکت علی بن اسماعیل از مدینه او را احضار کرد و از او خواست که از این سفر منصرف شود؛ و اگر ناچار می‌خواهد برود از او سعایت نکند. علی قبول نکرد و نزد یحیی رفت و بوسیله او پیش هارون بار یافت و گفت از شرق و غرب ممالک اسلامی مال به او می‌دهند تا آنجا که ملکی را توانست به هزار دینار بخرد. هارون در آن سال به حج رفت و در مدینه امام و جمعی از اشراف به استقبال او رفتند. اما هارون در قبر حضرت رسول (ص) گفت یا رسول الله از تو پوزش می‌خواهم که می‌خواهم موسی بن جعفر را به زندان افکنم زیرا او می‌خواهد امت ترا برهم زند و خونشان بریزد. آنگاه دستور داد تا امام را از مسجد بیرون بردند و او را پوشیده به بصره نزد والی آن عیسی بن جعفربن منصور بردند. 

عیسی پس از مدتی نامه ای به هارون نوشت وگفت که موسی بن جعفر در زندان جز عبادت و نماز کاری ندارد یا کسی بفرست که او را تحویل بگیرد یا من او را آزاد خواهم کرد. هارون امام را به بغداد آورد و به فضل بن ربیع سپرد و پس از مدتی از او خواست که امام را آزاری برساند اما فضل نپذیرفت و هارون او را به فضل بن یحیی بن خالد برمکی سپرد. چون امام در خانه فضل نیز به نماز و روزه و قرائت قرآن اشتغال داشت فضل بر او تنگ نگرفت و هارون از شنیدن این خبر در خشم شد و آخر الامر یحیی امام را به سندی بن شاهک سپرد و سندی آن حضرت را در زندان مسموم کرد و چون آن حضرت از سم وفات یافت سندی جسد آن حضرت را به فقها و اعیان بغداد نشان داد که ببیند در بدن او اثر زخم یا خفگی نیست. بعد او را در باب التبن در موضعی به نام مقابر قریش دفن کردند. تاریخ وفات آن حضرت را جمعه هفتم صفر یا پنجم یا بیست و پنجم رجب سال 183 ق در 55 سالگی گفته‌اند.