سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

مسئولان کجایند؟

شرق:مسوولان کجایند؟

«مسوولان کجایند؟»عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم شاهین شایان‌آرانی است که در آن می‌خوانید؛     پس از اعلام قاطعانه بانک مرکزی نسبت به کنترل نرخ ارز، کاهش قیمت، تک‌نرخی کردن و رساندن قیمت دلار مسافرتی به نرخ دلار دولتی، نه تنها قیمت ارز کنترل نشد و کاهش پیدا نکرد بلکه روز به روز به نرخ ارز افزوده و در نهایت افسارگسیخته شد. مدیریت نرخ برابری ارز و مدیریت آن از تکالیف دولت و خصوصا بانک مرکزی است. در کشور ما بانک مرکزی هم اختیار، هم تکلیف و هم ابزار برای مدیریت کردن ارز دارد و این نکته مهمی است.

اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که در دو ماهه، نرخ برابری ارز 40 تا 50‌درصد افزایش داشته است که این امر شوک سنگینی را بر اقتصاد کشور وارد کرده و تبعات و اثرات منفی را به دنبال خواهد داشت. ملتهب نگه داشتن فضای تبادلات ارزی و نداشتن قاطعیت در اتخاذ یک تصمیم کارآمد خسارات فراوانی را به همراه خواهد داشت. از طرفی دیگر مهم نیست که قیمت دلار چه میزان باشد بلکه مهم این است که نرخ ارز مهار و کنترل شود. به عبارت دیگر باید دورنمای روشنی برای ذهن جامعه متبلور شود.

برنامه‌ریزی مشخصی برای آینده نرخ ارز انجام شود تا رقم آن قابل پیش‌بینی شود و مردم مطمئن باشند که بازار مورد نوسانات ارزی قرار نمی‌گیرد. مطمئنا تغییرات و فعل و انفعالات سریع و نجومی نرخ ارز بیشتر از همه فعالان اقتصادی، وارد‌کنندگان و صادر‌کنندگان و تولید‌کنندگان را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و از این رو نیز گفته می‌شود که برنامه‌ریزی و مدیریت در این زمینه از هر امر دیگری واجب‌تر است.

همان‌طور که تاکید شد بانک مرکزی هم مسوولیت و هم امکانات مدیریت این فضا را دارد و مطمئنا توان و امکان تنظیم این بازار نیز وجود دارد و می‌توان تصمیم‌گیری کرد اما به دلایلی مبهم قدرت هرگونه تصمیم‌گیری جدی از مسوولان سلب شده است و فضا به شدت ملتهب شده و ضرورت دارد که ابهام‌زدایی صورت گیرد.