سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

به هم نمی ریزد اگر...عزیزان برنامه هایشان را اعلام کنند

نامزدى میرحسین ،جبهه اصلاحات را به هم ریخت
با اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جبهه اصلاحات به 3پاره منتقدان سرسخت میرحسین، حامیان، و کسانی که مایل به اظهارنظر شفاف نیستند و موضعی میانه اتخاذ کرده اند، تقسیم شده است
 
با اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جبهه اصلاحات به  3پاره منتقدان سرسخت میرحسین، حامیان، و کسانی  که مایل به اظهارنظر شفاف نیستند و موضعی میانه اتخاذ کرده اند، تقسیم شده است.
بخشی از جریان اصلاحات کماکان بر روی گزینه محمد خاتمی اصرار دارند و تاکید می کنند که اعلام کاندیداتوری مهندس موسوی تاثیری در کناره گیری خاتمی  نخواهد داشت و وی تا آخر در صحنه باقی می ماند. محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین در گفت وگو با «نوروز»  موضع رسمی این سازمان  را علی رغم حضور میرحسین موسوی، حمایت از خاتمی دانست و گفت: «سازمان  مجاهدین ضمن احترام به دیگر کاندیداهای اصلاح طلب و مستقل کماکان معتقد است که خاتمی مطلوب ترین و مناسب ترین کاندیدا در جمع اصلاح طلبان است». سازمان مجاهدین در زمره سرسخت ترین منتقدان حضور میرحسین موسوی در صحنه انتخابات است.
بابک حقیقی راد، مسئول شاخه جوانان حزب کارگزاران نیز که با «فارس» گفت وگو می کرد از ماندن قاطعانه خاتمی در عرصه انتخابات خبر داد و تصریح کرد که آمدن میرحسین هیچ تاثیر و خللی به کاندیداتوری خاتمی وارد نخواهد کرد.
مصطفی درایتی که در دوران اصلاحات مشاور امور روحانیون خاتمی بود هم در گفت وگو با پایگاه  خبری یاری نیوز، محبوبیت خاتمی را منحصربه فرد خواند و تاکید کرد که هیچ گونه جایگزینی ندارد.
فاضل میبدی عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم در گفت وگو با سایت یاری با اشاره به حضور میرحسین موسوی کنارکشیدن خاتمی را به نفع جریان ضداصلاحات  دانست.
محمدرضا جلایی پور سخنگوی پویش حمایت از خاتمی نیز در نوشتاری  که سایت یاری آن را منتشر کرده است نوشت: «در شرایط کنونی ماندن خاتمی در صحنه انتخابات اخلاقی تر از کناره گیری او به نفع موسوی است و انصراف خاتمی از کاندیداتوری به ضرر موسوی، خاتمی، ایران و ایرانیان است و لذا خاتمی در عرصه می ماند».
وی همچنین ضرورت ماندن خاتمی برای اصلاح طلبان را در این مسئله برشمرد که میرحسین موسوی در پیش فرض اصلاح طلبی اش تردید کرده و خود را «نه اصلاح طلب و نه اصولگرا» یا « هم اصلاح طلب و هم اصولگرا» تصویر کرده است.
سعید شریعتی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز در گفت وگو با سایت یاری با اشاره به حضور میرحسین تصریح کرد که همان عوامل اجتماع که سبب اعلام حضور خاتمی شد، کناره گیری او را ناممکن می سازد.
به گزارش یاری همچنین علی تاجرنیا عضو دیگر شورای مرکزی حزب مشارکت با گلایه از گفته خاتمی درباره  اینکه یا من می آیم یا میرحسین گفت: مردم اطلاع دقیقی از نگرش موسوی به اصلاحات ندارند.
پیش تر نیز محمدعلی ابطحی بلافاصله پس از اعلام حضور میرحسین موسوی دست به کار شد و طی مقاله ای با حمله به وی نوشت: این که بعضی دوستان آقای موسوی شایع کرده اند که با آمدن ایشان احتمال انصراف آقای خاتمی قوت گرفته است، از اتفاقات غیراخلاقی است»
برخلاف این طیف از جریان اصلاحات که بر باقی ماندن خاتمی تاکید می کند، بخش دیگری از اصلاح طلبان بر ضرورت کناره گیری خاتمی و ماندن میرحسین موسوی در صحنه انتخابات تاکید کردند.
محمد زارع فومنی عضو شورای مرکزی حزب همبستگی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: خاتمی به عهد و پیمان خود پایبند باشد و رسما اعلام کند که به نفع میرحسین موسوی کنار می رود.
الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد نیز که با باشگاه خبرنگاران گفت وگو می کرد اظهار داشت: قاعدتا خاتمی برای شکل گیری اجماع به نفع میرحسین کنار می رود.
علی نقی شهیدی عضو شورای عالی حزب همبستگی هم در گفت وگو با فارس کناره گیری خاتمی به نفع میرحسین را به سود اصلاحات دانست و در همین حال حمید قزوینی عضو مجمع نیروهای خط امام(ره) در گفت وگو با فارس احتمال کناره گیری خاتمی به نفع میرحسین را زیاد خواند.
همچنین سازمان جوانان و دانشجویان مجمع خط نیروهای امام(ره) با صدور بیانیه ای از نامزدی میرحسین موسوی حمایت کرد.
در این میان طیف دیگری از اصلاح طلبان تلاش کردند به جای حمایت صریح از یکی از دو گزینه خاتمی یا میرحسین مشی میانه تری در پیش بگیرند.
از جمله محمدرضا تابش، دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) در گفت وگو با ایسنا، هر چند از حضور میرحسین موسوی استقبال کرد اظهار داشت: «معلوم نیست چه کسی بماند و چه کسی برود، ولی اجماع را محتمل می دانم که روی یک کاندیدا ایجاد شود.
الهه کولایی نیز در گفت وگو با سایت کلمه، گفت: با توجه به آثار چندگانگی در فضای سیاسی کشور از سوی اصلاح طلبان تلاش برای وحدت یافتن هرچه سریعتر و زودتر یک ضرورت و نیاز است.
همچنین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات طی بیانیه ای ضمن استقبال از حضور خاتمی، کروبی و موسوی در عرصه انتخابات تصریح کرد: بر این باوریم که حصول مقصود تنها در سایه وحدت و اجماع نهایی این شخصیت های ارجمند متصور است.
تحلیلگران سیاسی عقیده دارند این پراکندگی و تشتت طی روزهای آینده عمق بیشتری خواهد گرفت

اعتماد به چه؟؟

 به چه چیز اعتماد کنند؟   

به چه چیز اعتماد کنند؟

پس از رای 132 نماینده مجلس به حذف بند »هدفمند کردن یارانه‌ها« از بودجه 88، تعدادی از حامیان رئیس‌جمهور و نیز رسانه‌های متعلق به دولت، حملات گسترده‌ای را متوجه قوه قانونگذاری کشور کرده‌اند. ‌‌به ادعای آنها هزاران ساعت تلاش کارشناسان دولتی، در قالب بند »هدفمندکردن یارانه‌ها« به مجلس تقدیم شده بود و لذا مخالفت مجلس با خواسته دولت، موجب از دست رفتن فرصت طلایی شده است؛ فرصتی که دولت احمدی‌نژاد، با فداکاری آن را ایجاد کرده‌بود. البته اکنون هیچ‌کس نمی‌تواند با قاطعیت بگوید حق با نمایندگان مجلس است یا دولت. اما برخی نشانه‌ها می‌تواند قضاوت در این مورد را آسان‌تر کند که این یادداشت به بعضی از آنها می‌پردازد.

‌ 1-‌اگر دیدگاه‌های دولت در بودجه 88، از مبانی کافی کارشناسی برخوردار بوده است، چرا دولت در زمان مقرر قانونی، بودجه را به مجلس تقدیم نکرده تا فرصت کافی برای قانع کردن نمایندگان وجود داشته باشد؟ آیا مسئولان دولتی، توقع داشته‌اند که حاصل کار هزاران ساعته آنها - اگر این ادعا صحیح باشد- در یک دوره چند ساعته، بتواند نگرانی و دغدغه‌های نمایندگان مجلس و کارشناسان طرف مشورت ایشان را برطرف و آنها را برای تن دادن به خواسته دولت، قانع کند؟

‌ 2-‌ادعای مطالعات هزاران ساعته پیرامون بند هدفمند کردن یارانه‌ها، درحالی مطرح می‌شود که از 8 ماه پیش تاکنون، مسئولان دولتی رقم‌های متفاوتی در خصوص یارانه پرداختی به مردم بیان کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد مبانی محاسباتی برای شناسایی درآمدها و هزینه‌ها از دقت کافی برخوردار نیست. آیا نمایندگان مجلس می‌توانستند به محاسباتی اعتماد کنند که اجزاء آن، برای بعضی محاسبه‌کنندگان نیز شفاف نمی‌باشد؟

‌ 3-‌در جریان حملات اخیر به مجلس، نگرانی اصلی نمایندگان کاملا مغفول مانده است. اکثر نمایندگانی که به حذف بند »هدفمندکردن یارانه‌ها« رای دادند و بسیاری از کسانی که در این مورد اظهارنظر کرده‌اند، به صراحت بر این موضوع تاکید می‌نمایند که »تورم ناشی از اقدام مورد نظر دولت، بسیار بیشتر از رقمی است که توسط دولتی‌ها پیش‌بینی شده است.« اما دولتی‌ها این ادعا را قبول ندارند. در این خصوص می‌توان به لوایح بودجه سال‌های 85، 86 و 87 اشاره کرد که در هنگام بررسی آنها، بسیاری از نمایندگان نسبت به تورم‌زا بودن موادی از این لوایح اشاره می‌کردند اما دولتی‌ها زیر بار نمی‌رفتند و حتی لوایح پیشنهادی خود را ضدتورم می‌دانستند! آیا همین ‌‌تجربه کافی نیست تا ناظران بیرونی در چالش میان مجلس و دولت، حق را به مجلس بدهند؟

‌ 4‌-حوزه تورم، تنها عرصه‌ای نیست که پیش‌بینی‌های دولت با آنچه به صورت عملی در زندگی مردم لمس شده است متفاوت است. بلکه عرصه‌های دیگری نیز وجود دارد که نه تنها پیش‌بینی‌های دولت محقق نشده، بلکه دولتمردان ناچار شده‌اند به صورت رسمی یا غیررسمی از مواضع اولیه خود عدول کنند. نرخ سود بانکی یکی از این عرصه‌هاست. مردم هنوز تـبلیغات گسترده همکاران دکتر احمدی‌نژاد در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و پیگیری این موضوع علیرغم مخالفت‌ها در داخل و خارج از دولت را فراموش نکرده‌اند. اما امروز برای کسب اطلاع از سرنوشت آن همه تبلیغات و نیز حصول اطمینان از دقت مبانی محاسباتی دولت، تنها کافی است به آخرین مصاحبه‌های سومین رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت نهم مراجعه شود. همکاران بانکی احمدی‌نژاد، اکنون از غیرمنطقی بودن »کاهش دستوری نرخ بانکی« سخن می‌گویند و این کاهش را موجب ایجاد رانت برای عده‌ای خاص می‌دانند. این سخن دقیقا همان هشداری است که از دو سال پیش مورد تاکید بسیاری از صاحب نظران اقتصادی و نمایندگان مجلس قرار می‌گرفت.

آیا این وضعیت، ثابت نمی‌کند که حتی پیش‌بینی‌ها و محاسبات صحیح دولتی دچار تاخیر زمانی است؟ عده‌ای از نمایندگان مجلس و بسیاری از کارشناسان مستقل قبلاً در خصوص شعارها و تاکیدات دولت برای کاهش الزامی نرخ سود بانکی، هشدار می‌دادند اما هشدارهای آنها مورد توجه قرار نگرفت. آیا این گروه از منتقدان دولت، حق ندارند که امروز تشخیص خود را دقیق‌تر از ادعاهای دولتمردان بدانند و براساس همین تشخیص رای دهند؟

‌ 5-‌دوره 5/3 ساله مسئولیت دولت نهم ثابت کرد که رئیس‌جمهور و حلقه اصلی مشاوران او، حتی در قانع سازی بسیاری از همکاران خود- به خصوص در حوزه اقتصادی - با شکست مواجه شده‌اند. سه تغییر در بانک مرکزی، برکناری وزیر دارایی، عزل رئیس‌سازمان مدیریت و نهایتا انحلال سازمانی که مسئولیت تدوین بودجه‌های سالیانه را به عهده داشت نشان داد که حتی اقناع دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران اقتصادی در دولت نهم برای همراهی با بعضی برنامه‌های مورد نظر رئیس‌جمهور، کار ساده‌ای نیست. آیا رئیس‌جمهور توقع دارد نمایندگان مجلس به سادگی دیدگاه‌های کارشناسی خود را کنار بگذارند و اعتماد خود را به کسانی تقدیم کنند که با یکدیگر نیز تفاهم ندارند و حتی نمی‌توانند لایحه بودجه را به موقع تقدیم مجلس کنند؟

6‌- ‌قاعدتاً بسیاری از محاسبات مربوط به نقدی کردن یارانه‌ها براساس آمارهایی است که توسط دستگاههای مختلف دولتی تهیه می‌شود. یکی از این دستگاهها که مسئولیت درآمدسازی برای دولت را به عهده دارد، وزارت نفت است. آیا نمایندگان مجلس می‌توانند به دستگاه‌هایی اعتماد کنند که آمارهای ارائه شده توسط آنها، از سوی رئیس جمهور مورد تردید واقع می‌شود؟ در شرایطی که گمرک ایران و وزارت نفت، از واردات بنزین دو آمار با تفاوت چند صد درصدی ارائه می‌نمایند، کدام‌یک از آمارهای دولـتـی بایستی مورد اعتماد نمایندگان مجلس قرار گیرد تا با استناد به همین اعتماد، دیدگاه کارشناسی خود را زیرپا بگذارند و به خواسته دولت تمکین کنند؟

رئیس جمهور چندی قبل در گفتگوی مستقیم تلویزیونی، آمار تقدیمی وزارت نفت به مجلس را غیرقابل قبول خواند. آیا او توقع دارد برخی گزارش‌ها و آمارهای مبهم دولتی، برای نمایندگان مجلس قانع‌کننده باشد و براساس آن آمارها، سرنوشت یک سال کشور را تعیین نمایند؟

سوالات فوق را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد و از حمله کنندگان به مجلس پرسید:

‌»‌نمایندگان مجلس با اعتماد به کدام تجربه قبلی یا کدامین آمار دقیق دولتی می‌توانستند به لایحه مورد نظر دولت رای دهند و در عین حال در برابر مردم و خدای مردم قادر به پاسخگویی باشند؟


گامی به سو ی اجماع

یا من یا میرحسین. خاتمی به سختی می‌تواند این جمله را به آن دسته از حامیانش که می‌گویند یا تو یا هیچ‌کس دیگر بقبولا‌ند. اگر خاتمی این جمله را نگفته بود، خود را بدهکار نمی‌کرد تا پس از اعلا‌م کاندیداتوری میرحسین موسوی سوال این باشد که حال خاتمی چه می‌کند. شاید برای خاتمی هم به مانند بسیاری از تحلیلگران و مردم سخت بود بپذیرد مهندس قصد دارد خاطره‌های خوش مردم از او را یک بار دیگر به آزمون بگذارد. به هر تقدیر با حضور میرحسین حداقل عده‌ای از حامیان او به خاتمی خواهند گفت الوعده وفا. چک خاتمی به حامیان میرحسین آیا نقد خواهد شد یا نه. پاسخ به این سوال حاشیه‌هایی را سبب شده است. حاشیه اول را طرفداران سیدمحمد خاتمی ساختند که حتی خبر اعلا‌م کاندیداتوری او را باور نداشتند و حاشیه دوم را طیفی دیگر از اصلا‌ح‌طلبان و اصولگرایان که از ماه‌ها پیش حضور میرحسن موسوی را قطعی می‌دانستند و بر این باورند که حضور او نه‌تنها موجب رقابتی گسترده‌تر بلکه باعث شکل‌گیری اجماعی در میان اصلا‌ح‌طلبان می‌شود.

سومین حاشیه را هم سایت‌هایی ساختند که از انصراف ‌سیدمحمد خاتمی خبر دادند یا آن را محتمل دانستند. برخی از سایت‌ها تیتر یک خود را به حرف‌های پیشین خاتمی اختصاص داده بودند؛ سخنانی که او در 11 بهمن ماه در جمع خانواده شهدا مطرح کرده بود. خاتمی گفته بود: به دلا‌یل مختلف ترجیح می‌دادم و می‌دهم آقای مهندس موسوی بیاید. احساس می‌کنم تنگ‌نظری‌ها و مشکلا‌تی که وجود دارد در مقابل بنده زیادتر خواهد بود و می‌ترسم با آمدن من هزینه مردم افزایش یابد. در مقابل این سایت‌ها اما برخی حامیان خاتمی به میدان آمدند تا اطمینان دهند خاتمی همچنان در میدان است. ستاد خاتمی هم یک روز بعد از اعلا‌م کاندیداتوری میرحسین موسوی یک خبر چندخطی برای رسانه‌ها فرستاد تا تلویحا اعلا‌م کند ستاد همچنان پابرجا است. خبر این بود که نشست برنامه‌های ستاد انتخاباتی سیدمحمد خاتمی به ریاست محمدرضا عارف و با حضور روسای کارگروه‌های اقتصاد، ‌جامعه، ‌سیاست داخلی، ‌سیاست خارجی، ‌امنیت ملی، ‌جوانان، ‌زنان‌، فرهنگ عمومی، علوم و آموزش عالی، آموزش و پرورش و نظام اداری برگزار و در این نشست مقرر شد کمیته تلفیق برنامه به ریاست محمدعلی نجفی طی مدت یک ماه برنامه جامع و نهایی ستاد را ارائه کند. البته شاید حامیان خاتمی را استدلا‌ل این است که میرحسین اگر بنای حضور داشته باید پیش‌تر به دیگر کاندیداها قصد خود را اعلا‌م می‌کرده است. پاسخ حامیان میرحسین به این استدلا‌ل نیز شاید این باشد که استنباط خاتمی از سخنان میرحسین صحیح نبوده است. با وجود همه گزینه‌ها وضعیت نهایی کاندیداهای جبهه اصلا‌حات سوال همگانی شده است. آنان که نگاهی خوشبینانه دارند این سوال را اینگونه پاسخ می‌دهند که کاندیداتوری هر سه کاندیدا با هماهنگی بوده و اصلا‌ح‌طلبان با آخرین برآوردها بهترین تصمیم را خواهند گرفت. آنان که تا این حد خوشبین نیستند اما ممکن است گزینه‌های دیگری را به ذهن خطور دهند. ‌ آیا برآورد خاتمی از حضور میرحسین اشتباه بود و اگر اینگونه بود خاتمی احتیاط بیشتری می‌کرد؛ توصیه دیرهنگامی که اینک برخی مطرح می‌کنند، ازجمله علی تاجرنیا عضو شورای مرکزی حزب مشارکت. او به سایت یاری گفت: <خاتمی در آن مقطع باید با ملا‌حظه بیشتری موضوع یا من می‌آیم یا موسوی را مطرح می‌کرد.> وی در حالی این سخنان را مطرح کرد که به مانند برخی از سایت‌ها از فشارهایی که روی خاتمی برای اعلا‌م کاندیداتوری‌اش بود خبر داد. وی گفت: <خاتمی خود برای حضور در انتخابات تمایلی نداشت و ترجیح می‌داد فعالیت‌های تئوریک خود را ادامه دهد و میرحسین موسوی وارد عرصه انتخابات شود.> اما در برابر این اظهارات واکنش‌های چهره‌های حزبی طرفدار خاتمی در مشارکت و سازمان مجاهدین در قبال کاندیداتوری میرحسین نیز ظاهرا موید این مطلب است که خاتمی قصد کناره‌گیری ندارد. در همین راستا تاجرنیا نیز تاکید کرده: <فشار افکار عمومی روی خاتمی بسیار زیاد بود و از آنجا که مهندس موسوی هم هنوز برای حضور در انتخابات اطمینان نیافته بود، خاتمی وارد عرصه شد و اکنون باید دید که چه چیزی تغییر کرده که خاتمی بخواهد نظرش را عوض کند و از عرصه رقابت کنار بکشد.> ‌
در همین راستا سعید شریعتی یکی از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت در گفت‌وگویی تاکید کرده: <همان عوامل گسترده اجتماعی که سبب شد خاتمی بر تردیدهایش غلبه کند و با جدیت برای حضور در انتخابات اعلا‌م آمادگی کند، کنار رفتن او را غیرممکن می‌کند.> وی با اشاره به طرح شائبه کناره‌گیری خاتمی پس از اعلا‌م حضور مهندس موسوی اظهار داشت: <خاتمی نشان داده است که در امری که به صلا‌ح و فلا‌ح جامعه بازمی‌گردد با هیچ کس حتی نزدیک‌ترین و مقبول‌ترین افراد پیرامون خویش تعارف و رودربایستی ندارد و ضمن پایبندی به تفکر و تصمیم‌‌سازی و تصمیم‌گیری جمعی در نهایت بهترین تصمیم ممکن را می‌گیرد و از این جهت میان همه سیاستمداران ایران کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر است.> در همین ارتباط محمدرضا جلا‌یی‌پور سخنگوی پویش حمایت از خاتمی در یادداشتی که به دلا‌یل ضرورت ماندن خاتمی تاکید کرده، نوشته است: <پس از نامزدی میرحسین موسوی، نظر پویشگران (کمپینرهای< )پویش حمایت از خاتمی( >موج سوم) را در ارتباط با کناره‌گیری فرضی سیدمحمد خاتمی جویا شدیم. از میان پویشگرانی که به پرسش و نظرخواهی ما پاسخ دادند، 94 درصد <به شدت مخالف>، 4 درصد <مخالف> و 2 درصد <موافق> کناره‌گیری‌ خاتمی به نفع میرحسین بودند و تنها 9 درصد پویشگران اعلا‌م آمادگی کردند که در صورت کناره‌گیری خاتمی و حمایتش از موسوی، برای پیروزی موسوی در انتخابات فعالیت کنند. وجه مشترک نظرسنجی‌های معتبری که تاکنون در سطح کشور انجام شده هم این است که خاتمی حداقل دو برابر موسوی رأی دارد. ماندن سیدمحمد خاتمی در عرصه انتخابات از نظر پویشگران چنان ضروری است که تعدادی از آنها حتی پیشنهاد کرده‌اند در صورت کناره‌گیری خاتمی، <موج سوم> به <پویش دعوت مجدد از خاتمی> تبدیل شود و برای اعلا‌م حضور دوباره وی به کوشش‌های خود ادامه دهد.>
‌ محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلا‌ب نیز گفت: <درخواست از آقای خاتمی برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی و اعلا‌م حمایت از کاندیداتوری ایشان بر اساس تحلیل مشخصی از شرایط موجود و ماهیت انتخابات ریاست‌جمهوری آینده صورت گرفته است و خاتمی مناسب‌ترین کاندیدا در جمع اصلا‌ح‌طلبان است.>‌البته آرمین در حالی که حمایت مجدد تشکل متبوع خود از کاندیداتوری خاتمی را اعلا‌م کرد با اطمینان از اجماع اصلا‌ح‌طلبان و حضور آنها با یک کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم خبر داد. ‌
اما به نظر می‌رسد که با اعلا‌م حضور میرحسین موسوی، جلسات فوق‌العاده بسیاری نه‌تنها در اردوگاه اصلا‌ح‌طلبان بلکه در جمع اصولگرایان تشکیل شده است. یکی از این جلسات مربوط به ستاد حامیان جوان خاتمی است. هیات اجرایی ستاد ملی جوانان حامی خاتمی تشکیل جلسه داده و در پایان این جلسه فوق‌العاده با صدور بیانیه‌ای اعلا‌م کرد: <ستاد ملی جوانان حامی خاتمی همچنان با قوت به کار خود ادامه داده و اعضای ستاد انتظار دارند محمد خاتمی هم تا آخر در عرصه بماند.> البته در این بیانیه با اشاره به اینکه مطمئنیم در نهایت روی یک کاندیدا اجماع صورت می‌گیرد آمده است: <میزان استقبال از سفرهای استانی و محبوبیت از جمله ویژگی‌های تعیین کاندیدای نهایی است و انتظار می‌رود طرفداران همه کاندیداها با پذیرش واقعیات روز و مقتضیات جامعه برای دستیابی به اجماع تلا‌ش کنند.>
به دنبال انتشار چنین گمانه‌هایی، ساعتی پس از اعلا‌م رسمی کاندیداتوری میرحسین موسوی سایت عصر ایران نیز به نقل از یکی از مشاوران خاتمی از جلسه‌ای که رئیس‌جمهور سابق کشورمان با مشاوران، معاونان، وزرا و استانداران دولت اصلا‌حات و اعضای ستاد انتخاباتی‌اش در بنیاد باران داشته خبر داد. وی گفت: خاتمی رسما اعلا‌م کرد که به نفع <جناب میرحسین موسوی> کنار خواهد رفت. وی به نقل از خاتمی گفته که <در این جلسه از مشاوران و حامیانش خواسته است در صورت کاندیداتوری میرحسین و انصراف خودش از کاندیداتوری همه آنان تلا‌ش‌های خود را برای پیروزی میرحسین موسوی به کار گیرند.> دقایقی پس از انتشار این خبر یک مقام مسوول در ستاد انتخاباتی خاتمی در گفت‌وگو با سایت یاری، کناره‌گیری خاتمی را تکذیب کرد. ‌
‌ اما گمانه‌زنی‌ها درباره انصراف سیدمحمد خاتمی از عرصه رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و اصرار حامیانش بر تکذیب اخباری مبنی بر انصراف او در حالی در صدر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفته که حامیان میرحسین موسوی تاکید دارند که خاتمی با اشاره به عهد پیشین خود به نفع میرحسین موسوی کناره‌گیری خواهد کرد. بنابراین است که فعالیت رسمی ستاد میرحسین موسوی آغاز شده است و پایگاه اطلا‌ع‌رسانی میرحسین موسوی اعلا‌م کرد که <شنبه‌شب هفته آینده در حسینیه حجت نازی‌آباد تهران پس از نماز مغرب و عشا سخنرانی می‌کند.> البته نه تنها اخباری رسمی در استقبال از حضور موسوی منتشر می‌شود بلکه حتی شنیده شده که یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که عضو مجلس خبرگان رهبری نیز هست در جلسه رسمی اخیر مجمع و البته در غیاب حضور میرحسین موسوی در این جلسه تلویحا از کاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت کرده است. این عضو مجمع که از شخصیت‌های برجسته اصولگرا هم به شمار می‌آید پس از طرح موضوع کاندیداتوری میرحسین از تعامل نزدیک وی با رهبری سخن گفته و اذعان کرده است که مهندس موسوی چه در زمان امام(ره) و چه در مقطع کنونی همواره پیرو ولا‌یت فقیه بوده است. ‌
در ادامه واکنش‌ها به حضور میرحسین موسوی در انتخابات، دیروز سازمان جوانان و دانشجویان مجمع خط نیروهای امام(ره) نیز با صدور بیانیه‌ای اعلا‌م کرد: <حضور عزت‌آفرین شما را به عرصه‌ انتخابات به فال نیک می‌گیریم و تمام توان خویش را برای یاری‌تان به کار خواهیم بست.> در بخشی از این بیانیه آمده: <او وجود خویش را از همان روزهای سخت انقلا‌ب و لحظات مبارزه و در دوران پیروزی در کنار امام و مدیریت <دولت خدمتگزار> و در ایام غربت و بیست سال سکوت و در عین حال فعالیت در حد توان خویش، وقف خدمت به مردمی کرده بود که متعهدانه و دین‌باورانه برای آزادی خویش بر جور زمانه پیروز شوند و در روزهای شیرین بعد از پیروزی نیز بدون ذره‌ای گلا‌یه، آنچه برایشان باقی مانده بود را در راه دفاع از میهن اسلا‌می خویش در جنگ هشت ساله هدیه کرده بودند.> ‌
حمید قزوینی عضو مجمع نیروهای خط امام(ره) هم معتقد است که با توجه به صحبت خاتمی در خصوص اینکه یا من یا موسوی در صحنه باقی می‌ماند، احتمال کناره‌گیری خاتمی به نفع میرحسین زیاد است. ‌
حزب اعتماد ملی نیز از حضور میرحسین موسوی استقبال کرد. در این‌باره رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتمادملی گفت: <ورود میرحسین موسوی به عرصه انتخابات را مبارک و به نفع نظام می‌دانیم.> ‌
دیروز خبرگزاری ایلنا در گفت‌وگویی با فعالا‌ن کارگری، استقبال آنها از حضور میرحسین موسوی را تیتر خود قرار داد. حسن صادقی معاون دبیرکل خانه کارگر اعلا‌م کرد: <استقبال کارگران بازنشسته و پیشکسوت از حضور مهندس موسوی بسیار پرشکوه است، حمایت ایشان از تشکیلا‌ت کارگری به منظور راه‌اندازی و ادامه راه فراموش‌نشدنی است به همین علت جامعه کارگری به نوعی احساس دین و تکلیف به ایشان دارند.> وی تاکید کرد: <بی‌شک در نتیجه ریاست‌جمهوری ایشان عزت به جامعه کارگری باز خواهد گشت، زیرا سیر تحول فعالیت‌های میرحسین موسوی در دوران نخست وزیری بیانگر این نکته است که وی با وجود جنگ تحمیلی با تدابیر سنجیده قادر به نجات اقتصاد کشور بوده است.> ‌ عبدالرحمان تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم که از منتخبین کارگران بوده نیز گفت: <خوشبختانه جامعه کارگری خاطره خوشی از ایشان دارند و استنباط کارگران رویکرد عدالت‌محور فارغ از شعار بلکه در حوزه اجرایی است. تشکلا‌ت کارگری در دوران ایشان معنا پیدا کرده است و مقدمات قانون کار و تنظیم پیش‌نویس آن، بن کارگری و... از دستاوردهایی است که ایشان را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد. موسوی حامی مردم در دوران جنگ بود.> ‌
موسوی، ‌کروبی و خاتمی اجماع کنند ‌
در میان جدال حامیان خاتمی و موسوی درباره حضور و انصراف یکی از این کاندیداها طیفی از اصلا‌ح‌طلبان بر اجماع تاکید کردند. شورای هماهنگی جبهه اصلا‌حات بیانیه‌ای صادر کرد که ضمن استقبال از حضور خاتمی، کروبی و موسوی در عرصه انتخابات در آن بر اجماع تاکید داشت. در این بیانیه آمده است: <ما حضور این چهره‌های خدوم و شناخته شده را که نشانه روشنی بر شکل‌گیری عزم ملی در جهت اصلا‌ح نابسامانی‌ها است به فال نیک می‌گیریم و از آن استقبال می‌کنیم. اما بر این باوریم که حصول مقصود تنها در سایه وحدت و اجماع نهایی این شخصیت‌های ارجمند متصور است و اطمینان داریم این بزرگواران در نهایت مسیر همدلی، اجماع و همکاری را در پیشبرد اهداف مشترک تعقیب خواهند کرد.> ‌ محمدرضا تابش دبیر فراکسیون اقلیت مجلس نیز دیروز ابراز امیدواری کرد که اصلا‌ح‌طلبان به اجماع برسند و گفت: <ان‌شاءالله یک نفر کاندیدا خواهد شد.> وی افزود: <‌معلوم نیست چه کسانی در انتخابات بمانند و چه کسانی کنار بروند. من در این زمینه چیزی نمی‌دانم ولی اجماع را خیلی محتمل می‌دانم. اما نمی‌دانم بر روی چه کسی اجماع شود.> ‌
حسین کاشفی سخنگوی جبهه مشارکت ایران اسلا‌می اظهار داشت که این حزب نیز از حضور مهندس موسوی استقبال می‌کند. البته وی از آرزوی اصلا‌ح‌طلبان برای اجماع سخن گفت و افزود: <ضمن آنکه از حضور آقای مهندس موسوی استقبال می‌کنیم چنانکه در ماه‌های گذشته در کنگره نامزدی آقای خاتمی را مطرح کردیم امیدوارم حضرات با ارتباط خوبی که با هم دارند بتوانند تعیین کنند در این زمینه کدامیک خواهند ماند. آرزوی ما این است که اصلا‌ح‌طلبان در مراحل نهایی با یک نامزد وارد عرصه‌انتخابات شوند که به نظر من این اتفاق رخ خواهد داد.>


مطهری و احمدی نژاد

تذکر رهبری به ادعای حمایت از احمدی‌نژاد در انتخابات



کد مطلب : 21600 20 اسفند 1387 ساعت 17:42

عضو فراکسیون اصولگرایان گفت:«احمدی‌نژاد کاندیدای اصولگرایان نیست و همچون انتخابات گذشته به صورت مستقل کاندیدا خواهد شد.»

علی
مطهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط
امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در مورد مدل انتخاباتی خود برای معرفی یک
کاندیدای اصولگرا و معاون اول رییس جمهور گفت:«برای این مدل انتخاباتی
تاکنون با آقای هاشمی ،خاتمی و ناطق نوری دیدار کرده‌ام و برخی بزرگان
دیگر نیز در دستور کار جلسات ما هستند.»

عضو فراکسیون اصولگرایان
ادامه داد:«پس انجام این جلسات نتایج را به اطلاع آقای قالیباف که
کاندیدای ما برای ریاست جمهوری است، می‌رسانیم تا ایشان تصمیم نهایی را
بگیرند.»

مطهری در پاسخ به این سئوال که آیا نتایج این جلسات به
اطلاع رهبری هم می رسد گفت:«من خیلی به اینکه حتما با رهبری دیدار کنم
اصرار ندارم به دلیل آنکه به نظرم رهبری مخالفتی با اینکه افراد مختلف
وارد میدان شوند ندارند.»

عضو فراکسیون اصولگرایان در پاسخ به
این سئوال که برخی حمایت رهبری از دولت را به حساب حمایت ایشان از احمدی
نژاد برای انتخابات می‌گذارند، گفت:«به هیچ وجه، اینگونه نیست.حتی رهبری
در برخی از ملاقات‌های خصوصی اعلام کرده اند از هیچ فرد خاصی حمایت
نمی‌کنند. حتی رهبری با یکی از افراد که به قول از ایشان گفته بود ایشان
از احمدی‌نژاد حمایت می‌کند و نباید در مورد افراد دیگر صحبت کرد تذکر
داده و گفته بودند من در مورد انتخابات ریاست جمهوری هیچ نظری اعلام نکردم
شما این حرف را از کجا زدید.»

مطهری در مورد اینکه آیا در طرح
خود بر کاندیداتوری ولایتی تاکید دارد تصریح کرد:«ظرف یک هفته آینده مشخص
می‌شود که آیا این طرح عملیاتی است یا نه.»

وی در پاسخ به این
سوال که فکر می‌کنید اصولگرایان بر کاندیداتوری ولایتی اجماع کنند
گفت:«اجماع بر روی هیچ کس صورت نمی‌گیرد.اگر یک توافق 60-70 درصدی حاصل
شود کافی است.»

وی با بیان اینکه من با تکثر کاندیداها موافق هستم گفت:«اگر طرح من با ولایتی به نتیجه نرسد روی فرد دیگری کار خواهیم کرد.»

مطهری
در پاسخ به این سئوال که احتمال دارد این فرد احمدی نژاد باشد گفت:«احمدی
نژاد در این طرح نمی‌گنجد به نظر من ایشان کاندیدای مستقل است.»

وی
با بیان اینکه طرح ما ترکیبی از حضور اصولگرایان است افزود:«احمدی‌نژاد
بعنوان یک کاندیدای مستقل است همچنان که در انتخابات گذشته هم بعنوان
کاندیدای مستقل و نه مورد حمایت اصولگرایان به صحنه آمد.»

مطهری
تاکید کرد:«در انتخابات آینده ما سه گرایش داریم.یکسری مستقل که با
کاندیداتوری احمدی‌نژاد به صحنه می‌آیند یکسری اصلاح‌طلبان و جمعی بعنوان
اصولگرایان در انتخابات حاضر می‌شوند.»

رئیس چه کسی است

هاشمی رفسنجانی دوباره رئیس مجلس خبرگان شد
آْیت الله هاشمی رفسنجانی با کسب 51 رای از آرا ماخوذه خبرگان رهبری بر ریاست مجلس خبرگان ابقا شد.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در پنجمین اجلاس چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری پس از رای گیری برای هئیت رئیسه جدید این مجلس هاشمی رفسنجانی بار دیگر به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.
در این انتخابات دو نفر برای ریاست بر مجلس خبرگان کاندیدا شدند که از میان 79 رای ماخوذه آیت الله هاشمی رفسنجانی با 51 رای به عنوان رئیس انتخاب شد و آیت الله یزدی 26 رای کسب کرد.
همچنین آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان نائب رئیس اول، آیت الله یزدی نائب رئیس دوم، آیت الله دری نجف‌آبادی و آیت الله احمد خاتمی به عنوان منشی‌های هیئت رئیسه انتخاب شدند.


اگر با ما نیستید پس قهر می کنیم

قهر کردن نمایندگان دولت در مجلس
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به عدم حضور نمایندگان دولت در جلسه علنی امروز مجلس گفت: در شان نظام، دولت و مجلس نیست که نمایندگان دولت قهر کنند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به عدم حضور نمایندگان دولت در جلسه علنی امروز مجلس گفت: در شان نظام، دولت و مجلس نیست که نمایندگان دولت قهر کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی عباسپور تهرانی در جلسه علنی امروز با اشاره به اصل 70 قانون اساسی نسبت به عدم حضور نمایندگان دولت در جلسه علنی امروز مجلس که برای بررسی بودجه تشکیل شده است، تذکر داد و گفت: در شان نظام، دولت و نظام نیست که نمایندگان دولت از مجلس قهر کنند.

نماینده تهران در خانه ملت تاکید کرد: نمایندگان طبق آیین نامه مجلس از طریق رئیس مجلس خواسته های خود را با مسئولان مطرح می کنند.

عباسپور خطاب به لاریجانی رئیس مجلس گفت: ما از شما می خواهیم که از همه وزرا که به بندهای مختلف بودجه مربوط هستند دستور دهید در جلسات مجلس حاضر شوند و نظرات خود را بدهند و قطعا این نظرات در تصمیمات ما موثر است.

لاریجانی در واکنش به این تذکر بیان داشت: به طور متعارف نمایندگان دولت باید در جلسه امروز حضور می داشتند اما با توجه به شرایط از آنها دعوت خواهیم کرد.

طرح جدید


متن کامل بیانیه اقتصادی کروبی به شرح زیر است: ‌

بسم الله الرحمن الرحیم
مردمی کردن درآمدهای نفت - توزیع عادلا‌نه ثروت ملی ‌
ملت شریف و سرافراز ایران
امسال 29 اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت به رهبری مرحوم دکتر محمد مصدق و همکاری آیت‌الله کاشانی مصادف است با یکصدمین سالگرد کشف نفت در ایران. نفتی که در خردادماه سال 1287 در مسجدسلیمان فوران کرد، می‌توانست منشاء شکوفایی و تحول در میهن عزیزمان واقع شود که متاسفانه به دلیل دخالت‌های بیگانگان و تحولا‌ت داخلی متاثر از کشف این ماده حیاتی برای تامین انرژی جهان صنعتی، سرآغاز مجموعه‌ای از گرفتاری‌ها برای ملت ایران و خوشبختی برای دول قدرتمند شد. وابستگی تولید، اقتصاد، بودجه دولت و حتی فرهنگ کشور به نفت به حدی رسید که به درستی می‌توان جامعه و دولت ایران را با صفت نفتی معرفی کرد به نحوی که با افزایش یا کاهش قیمت و تولید نفت وضعیت جامعه و دولت نیز به تناسب دچار فراز و نشیب می‌شد. ‌
‌ اوضاع ایران طی سال‌های 1352 تا 1357 پیش از انقلا‌ب و 4 سال اخیر گواهی است بر این مدعا که افزایش درآمدها و تسلط دولت‌ها بر درآمدهای نفتی نه‌تنها موجب نادیده گرفتن توان و استعداد ملی و تکیه دولت‌های ناتوان بر درآمدهای نفتی و سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی‌شان شد، بلکه بستری مناسب برای اتلا‌ف سرمایه‌گذاری‌های دولتی، توزیع نابرابر درآمدی میان شهر و روستا، تشدید اختلا‌ف طبقاتی میان اقشار جامعه، افزایش فساد اداری، وابستگی و عقب‌‌ماندگی بخش‌های بومی و اصیل اقتصادی جامعه و عدم توازن میان بخش‌های مختلف اقتصادی را فراهم کرد. علا‌وه‌بر آن، به حجیم‌تر شدن دولت و وابستگی مردم به دولت منجر ‌گردید. از این‌رو مساله نفت به یکی از دغدغه‌های مهم صاحب‌نظران و سیاستمداران دلسوز کشور طی چهار دهه تبدیل شده است چرا که هرگاه قیمت نفت کاهش می‌یافت، مساله کشور کمبود درآمدهای ارزی بود و هرگاه قیمت آن افزایش می‌یافت، مساله چگونگی صرف این درآمدهای اتفاقی مطرح می‌شد. در پاسخ به این معضل، تاسیس قانونی صندوق ذخیره ارزی راهکار دولت و مجلس اصلا‌حات بود که علی‌رغم محاسن بسیار آن، در عمل به دلیل نداشتن نگاهبانی قدرتمند، ناموفق بود زیرا طی سال‌های اخیر قریب سیصد میلیارد دلا‌ر درآمدهای ارزی حاصل از افزایش قیمت نفت خارج از ضوابط مصوب برنامه چهارم و بودجه‌های سنواتی هزینه شد و در حال حاضر چگونگی و محل صرف این دلا‌رها به یکی از مهم‌ترین پرسش‌های بدون پاسخ در این کشور تبدیل شده است. در حقیقت این صندوق نیازمند نگاهبانی قدرتمند بود تا دستخوش بی‌تدبیری نگردد اما روند برداشت‌ها از صندوق ذخیره در چند سال گذشته نشان داد که چنین نگاهبانی وجود نداشته است. ‌
پیش‌بینی همین وضعیت بود که در انتخابات گذشته شعار توزیع درآمدهای نفتی را در قالب طرحی مطرح کردم. متاسفانه بسیاری از افراد ناآگاهانه و برخی نیز آگاهانه آن را مخدوش جلوه دادند اگرچه واکنش مثبت جامعه به آن در گذر زمان بر همگان روشن شد به نحوی که طی چهار سال اخیر بسیاری از مخالفان و منتقدان طرح مذکور با آن همراه شدند و برخی با همدلی و حسن‌ظن راه‌های عملی برای اجرای آن طرح را ارائه کردند. برخی دیگر نیز کوشیدند با تغییر دادن و مخدوش کردن اصول و مبانی آن طرح، طرح تحول اقتصادی را مطرح نمایند. نقاط ضعف و انحرافی در طرح تحول بسیار زیاد است که می‌توان به افزایش وابستگی مردم به دولت از طریق ورود درآمدهای نفتی به بودجه دولت و توزیع آن میان بخشی از مردم با اختیار و انتخاب دولت، بزرگ‌تر شدن بیش از پیش دولت، گسترش فساد در نظام اداری کشور، افزایش نقدینگی و به تبع آن رشد فزاینده تورم اشاره کرد. علا‌وه‌بر آن، پرداخت این درآمدها به اقشار خاصی که دولت حق انتخاب آنها را دارد، شائبه انتخاباتی بودن آن را مطرح می‌کند. طرحی که به نام طرح تحول اقتصادی و توزیع مستقیم یارانه‌ها به بخش‌هایی از مردم مطرح شده و در مجلس در دست بررسی است، به‌طور خلا‌صه در جهت مخالف با ایده حل مشکل نفت است و اجرای آن خسارات و عوارض اساسی به دنبال خواهد داشت. این اقدام در شکل حاضر موجب افزایش رشد جمعیت می‌شود، که طی دو دهه گذشته سیاست‌های موثری برای جلوگیری از رشد آن انجام شد و با اجرای برنامه حاضر ممکن است آثار مثبت آن سیاست‌ها زایل گردد.موارد ذکرشده نمونه‌هایی از تبعات منفی توزیع بخشی از یارانه‌های دریافتی توسط دولت میان گروه‌هایی از مردم است، اما همانطور که گفته شد، طی چهار سال گذشته در جهت تعمیق طرح و شعار انتخاباتی پیشین بنده نظرات و ایده‌های مفید و تکمیلی از سوی متخصصان و کارشناسان ارشد کشور بیان شد که تیم اقتصادی حزب اعتماد ملی به‌طور عالمانه ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند که در این میان طرح یکی از اقتصاددانان مطرح کشور مورد توجه واقع شد. گام برداشتن در جهت مردمی کردن اداره، تولید و توزیع درآمدهای نفتی و خارج کردن آن از بودجه دولت، هدف اساسی این طرح است. در گام اول این طرح، سهام شرکت‌های گاز و پخش فرآورده‌های نفتی بدون حق انتقال، خرید و فروش مطابق قانون موجود به‌طور مساوی میان همه افراد کشور از 18 سال به بالا‌ توزیع می‌گردد. در این راستا دولت موظف است که نفت و گاز مصرفی کشور را به قیمت تولیدی آن، تحویل این شرکت دهد و شرکت مذکور، نفت و گاز را پالا‌یش و در اختیار مردم قرار می‌دهد و هر قیمتی که تعیین کند، طبعا به همان نسبت سود خواهد داشت و سود ناشی از آن میان سهامداران به‌طور مساوی تقسیم می‌شود. سهامداران نیز در بلندمدت می‌توانند اعضای هیات‌مدیره شرکت را رأساً و خارج از اراده دولت انتخاب کرده و کلیه منافع حاصل از نفت را در اختیار بگیرند و دولت نیز صرفا می‌تواند بر این درآمدها مالیات وضع کرده و سهم مالیاتی خود را اخذ کند. اجرای چنین طرحی نه‌تنها هیچ‌یک از مشکلا‌ت مذکور در طرح تحول اقتصادی را ندارد، بلکه واجد نقاط مثبت زیر نیز هست:
1- خارج کردن بخشی از نفت از بودجه دولت و اتکای حکومت به منابع مالیاتی و دیگر منابع. ‌
2- ایجاد توازن میان ملت و دولت، افزایش استقلا‌ل، اتکای به نفس میان مردم و افزایش حرمت و کرامت انسانی آنان. ‌
3- کوچک کردن دولت و حذف بسیاری از بخش‌های غیرمرتبط و زاید با وظیفه دولت. ‌
4- سرازیر شدن بخش مهمی از این درآمدها به سوی سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه
5- ایجاد بستر مناسب برای خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی. ‌
6- کم‌‌تاثیر بودن اجرای این سیاست در افزایش تورم و جهش قیمت‌ها زیرا از طریق افزایش نقدینگی عمل نخواهد شد. ‌
7- تقویت هویت و وحدت ملی از طریق دریافت برابر مردم از ثروت مشاع آنان که کمک مهمی به امنیت کشور می‌کند. ‌
رویکرد من به توسعه ملی، رویکردی انسان‌محور است. این رویکرد قدرت تجمیع توامان اهداف چشم‌انداز بیست ساله توسعه ملی ازجمله دستیابی به رشد بالا‌ی اقتصادی، عدالت اجتماعی و عزت و منزلت انسانی را در بر دارد. در صورت اعتماد ملت، به امید خدا و در جهت توانمند‌سازی و دستیابی به زندگی دلخواه و عزت و کرامت انسانی همه ایرانیان این طرح را با جدیت اجرا خواهم کرد. ‌
تردیدی ندارم که بحث درباره این موضوع می‌تواند به فهم بهتر همه ما از اهمیت نفت و نقش مخرب آن در شرایط حاضر در وضعیت اقتصادی کشور و ضرورت پیدا کردن راه‌حلی برای برون‌رفت از این معضل تاریخی کمک کند. اگر انتخابات این دوره فقط همین یک دستاورد مهم را داشته باشد، باید آن را ارج نهاد و پیروزی بزرگی برای جامعه ایران تلقی کرد، شاید پس از صد سال بتوانیم خود را از عوارض سوء کشف نفت نجات دهیم و چهره دیگری از این نعمت الهی را نیز تجربه کنیم. ‌
مهدی کروبی

اصول گرایان یا اصلاح طلبان

انجماد اصولگرایان

کد مطلب : 21514 19 اسفند 1387 ساعت 10:24


 یازده روز تا پایان سال 1387 مانده و کوران حوادث و رویدادهای انتخاباتی در راه است اما در میانه روزهای پرتلا‌طم فعالیت‌های انتخاباتی، اردوگاه اصولگرایان همچنان در بیم و امید به سر می‌برد؛ بیم از چگونگی حضور نامزدهای اصلا‌ح‌طلب و احیانا وحدت حداکثری آنان و امید به اجماع گروه‌های کوچک و بزرگ اصولگرا و رسیدن به کاندیدایی واحد که دست‌کم آرای بیشتر اصولگرایان را یدک بکشد. 

اینکه اصولگرایان علی‌رغم ادعاهای چند ماه گذشته هنوز نتوانسته‌اند کاندیدای مورد وثوق‌شان را معرفی کنند نشان از این دارد که بزرگان این قوم برخلا‌ف سیاق گذشته شمشیرشان برش سابق را ندارد. 

هرچند که رفتار دولت نهم و در راس آن شخص رئیس‌جمهور نیز به تردیدهای اصولگرایان افزوده است. اصولگرایانی که تا همین چندی پیش با درصد بالا‌یی از قطعیت، رسیدن به نامزد منتخب و واحد خود را امری محتمل و در دسترس می‌دانستند این روزها با رصد فعالیت‌های اردوگاه اصلا‌ح‌طلبان، اگر کاملا‌ بلا‌تکلیف نشده باشند، دست‌کم به سختی می‌توانند سر کلا‌ف تصمیم‌گیری نهایی‌شان را در لا‌به‌لا‌ی گره‌های متعدد این کلا‌ف پیدا کنند. ‌
 
حضور قطعی دو کاندیدای موثر در اردوگاه اصلا‌ح‌طلبان و ورود قریب به یقین کاندیدای سوم در این اردوگاه سبب شده اصولگرایان نتوانند تصمیم نهایی را بگیرند؛ به ویژه آنکه حضور میرحسین موسوی، نخست‌وزیر روزهای جنگ نیز بیش از گذشته محتمل شده است، آنچنانکه گسترش تلا‌ش‌های وی و حامیانش، نشان از جدی‌تر شدن حضور آخرین نخست‌‌وزیر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده دارد.
 
حضور میرحسین به همان اندازه که جریان اصلا‌ح‌طلب را به تامل و تفکر واداشته، در میان لا‌یه‌های مختلف جریان اصولگرایی نیز شکاف ایجاد کرده و بر تعداد قطعات پازل انتخاباتی اصولگرایان افزوده است؛
 
چه، حضور میرحسین موسوی در انتخابات فرصت مغتنمی برای آن دسته از اصولگرایان است که تمایل چندانی به حضور مجدد احمدی‌نژاد ندارند و در مواردی هم با کاندیداهای مطرح دیگر همخوانی چندانی احساس نمی‌کنند. از سوی دیگر اصولگرایان هنوز نمی‌دانند که در نهایت از میان سیدمحمد خاتمی، که حضور او بی‌شک گروه بزرگی از اصولگرایان را به وحدت می‌رساند و میرحسین موسوی کدام‌یک در صحنه باقی خواهند ماند و همین موضوع تصمیم‌سازی آنان را با دشواری بیشتر روبه‌رو خواهد کرد. درعوض اصلا‌ح‌طلبان می‌توانند از همین موقعیت ایجاد شده به‌عنوان حربه‌ای برای مردد نگه داشتن رقیب اصولگرا تا واپسین روزهای مانده تا انتخابات بهره بگیرند و سکون را به جناح مقابل تحمیل کنند. 

هرچند که سیدمحمد خاتمی در یکی دو سفر اخیر خود با بیان اینکه حاضر است برای وحدت اصلا‌ح‌طلبان فداکاری کند تلویحا بر این نکته صحه گذاشت که با توجه به جمیع شرایط و در حالتی که اوضاع اقتضا کند ممکن است به نفع یک کاندیدا کنار برود، ولی این اظهارات نمی‌تواند سند قطعی برای صدور حکم نهایی اصولگرایان و انتخاب کاندیدای واحد باشد. البته نباید از نظر دور داشت که حضور میرحسین موسوی برای اصلا‌ح‌طلبان نیز معضلا‌تی را در پی خواهد داشت ولی به هر روی این اردوگاه ظاهرا توانسته منسجم‌تر از اردوگاه حریف عمل کند؛ آنچنان که منظم‌ترین ستاد انتخاباتی از آن نامزدهای اصلا‌ح‌طلب یعنی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی است که جلسات شورای راهبردی، مشاوران و دیگر اعضای آن به صورت مستمر و گاه روزانه در حال برگزاری است. ‌ البته در جریان اصولگرا نیز مجتبی ‌ثمره‌هاشمی به‌عنوان محور ستاد انتخاباتی دکتر احمدی‌نژاد انتخاب شده و افرادی چون مسعود زریبافان، علی ذبیحی و ابوالحسن فقیه از اعضای شاخص این ستاد هستند.
 
این افراد از ‌ثمره خواسته‌اند برخی چهره‌ها همچون مشایی، رحیمی و... فعالیت پررنگی در ستاد نداشته باشند. ‌ مصطفی پورمحمدی دیگر نامزدی که خود را در جبهه اصولگرایان تعریف می‌کند نیز تاکنون به چندین استان سفر انتخاباتی داشته است. ‌ بعد از احمدی‌نژاد، مطرح‌ترین نامزد اصولگرایان، محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت است.
 
ستاد قالیباف هم‌اکنون به وسیله افرادی چون ایازی و یعقوبی هدایت می‌شود. وی در هفته‌های اخیر چندین سایت اینترنتی راه‌اندازی کرده و به‌عنوان نامزد پر سایت انتخابات دهم وارد این عرصه شده است. 

‌ مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب(س) در گفت‌وگو با <فردا> با بیان اینکه در حال حاضر احمدی‌نژاد گزینه اصولگرایان است گفت: از میان دیگر نامزدها کسی اعلا‌م رسمی نکرده و اگر آقای قالیباف یا ولا‌یتی ثبت‌نام کنند آنگاه دیگر احمدی‌نژاد گزینه مورد اجماع همه اصولگرایان نخواهد بود. 

‌ وی اظهار داشت: تلا‌ش ما در جبهه اصولگرایان بر این است که اجماع صورت گیرد و اگر اجماع حاصل نشد سعی می‌کنیم کاندیدایی داشته باشیم که مورد حمایت اغلب اصولگرایان باشد و در نهایت اگر این هم حاصل نشد از کاندیدایی حمایت می‌کنیم که مورد پذیرش اکثریت اصولگرایان باشد. ‌
 
دبیرکل جامعه زینب(س) گفت: قطعا چهره‌هایی مثل آقایان ولا‌یتی و قالیباف توانایی این را دارند که کاندیدا شوند. تاکنون آنها اعلا‌م رسمی نکرده‌اند لذا فعلا‌ آقای احمدی‌نژاد کاندیدای اصولگرایی است که نامزدی‌اش قطعی است. با همه این اوصاف اصولگرایان هنوز در میانه راه انتخاب مانده‌اند هرچند که محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلا‌می که به نوعی ریش‌سفیدی جریان اصولگرا را هم برعهده دارد، چنین گفت که <به نظر من اگر نامزد مورد نظر اصولگرایان قبل از پایان سال جاری معرفی شود، مطلوب‌تر است.>
 
او در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: تلا‌ش اصولگرایان با هماهنگی با هم این است که آن دسته از مطالبی که بیان آن برای مردم در راستای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌طور عام و اثرگذاری مثبت برای رای‌آوری نامزد اصولگرایان به‌طور خاص مهم است، در اولین فرصت اظهار کنند، حال این اولین فرصت را از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که اواخر اسفند یا اوایل سال آینده است، اما در هر صورت اصولگرایان مطمئنا همگی به تبیین مواضع و ارائه‌دلیل برای نامزد مورد نظر خود می‌پردازند. ‌


عجب رسمی رسم زمونه

 »  خبر  »  سیاسی

سخنرانی کروبی با بلندگوی دستی

کد مطلب : 21502 19 اسفند 1387 ساعت 9:52


دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت:جلوگیری از سخنرانی احترام قائل نشدن برای مردم است .

به گزارش مهر، این اقدام در حالی صورت گرفت که مسئولان شاخه حزب اعتماد ملی در آذربایجان غربی از چند روز قبل با نصب بنر، پارچه نوشت و ارسال نمابر از سفر سه روزه کروبی به استان خبرداده و اعلام کرده بودند که وی ساعت 16 عصر روز 18 اسفندماه سال جاری در محل سینما تربیت ارومیه سخنرانی خواهد کرد.

این در حالی است که گروهی از مردم در جلوی درب سینما در خیابان امام (محل سخنرانی) تجمع کرده بودند که با حضور گشتها و ماموران انتظامی جمعیت به سرعت پراکنده شد.

کروبی و بلندگوی دستی
کروبی که سر ساعت در محل سخنرانی حضور به هم رسانده بود وقتی با درب بسته سینما ارومیه که بر روی درب پارچه نوشته ای با این عنوان "به دلیل تعمیرات اساسی سینما تا اطلاع ثانوی تعطیل است" روبه رو شد، از داخل ماشین با استفاده از بلندگوی دستی خطاب به مردم حاضر گفت: شما مردم آذربایجان غربی نسبت به ایران و اسلام استوار و محکم ایستادید شهری که چهره ها و شخصیت ها از گرایش های مختلف و مذاهب گوناگون تشیع و تسنن اقلیت های دینی در کنار هم از منافع ملی از عزت اسلام و ایران دفاع کردید.

وی با بیان اینکه با وجود گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی آذربایجان یکی از مناطق پر فراز و نشیب امام مردم با غیرت خود از تمامیت ارضی و از منافع ملی از کشور دفاع کردند، گفت: سه ماه و 14 روز تا انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری زمان باقی مانده است و ملت آگاه در این موقعیت حساس باید با تمام نیرو در پای صندوق های رای حضور یافته تا آینده خود را خود تعیین کنند.

کروبی با اشاره به بسته بودن درب سینما تربیت ارومیه به رغم هماهنگی های قبلی تصریح کرد: در استان گلستان نیز درب دانشگاه گرگان را به رویمان بستند اما با توجه به اینکه در استان گلستان نیز مانند آذربایجان غربی ترکمن ها شیعه و سنی در کنار یکدیگر هستند تمامی برنامه های ما اجرا شد فقط در محل های هماهنگ شده برای برگزاری مراسم نبود.

وی خاطرنشان کرد: در استان همدان نیز با وجود وزرو سالن و هماهنگی با مسئولان سالن اداره اماکن عمومی مانع از برگزاری مراسم شدند.

کروبی با بیان اینکه تبلیغات انتخاباتی به صورت غیر رسمی آغاز شده پس لزومی به انجام چنین کارهایی وجود ندارد گفت: اگر آغاز فعالیت های انتخاباتی به صورت رسمی اعلام شود افرادی که می خواهند در این عرصه وارد شوند و فعالیت کنند بدون هیچ محدودیتی فعالیت های خود را آغاز می کنند.

جلوگیری از سخنرانی بی احترامی به مردم است
کروبی گفت: انجام چنین کارهایی یعنی احترام قائل نشدن به مردم و ارزشهای نظام شما خود قضاوت کنید شایسته است به خاطر حفظ رای چنین کارهای انجام گیرد.

سفر کروبی به ارومیه از امروز به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

در این راستا امروز ساعت 20 وی در سالن اجتماعات مهمانسرای جهانگردی ارومیه سخنرانی خواهد داشت.

کروبی فردا صبح بعد از برگزاری نشست خبری در مدت دو روز حضور به شهرهای شمال و جنوب استان سفر خواهد کرد.


عجیب

بزرگداشت عجیب روزجهانی زن توسط یک مرد..+عکس خیلی جالب /روشن
منبع آینده
میگن آخر زمون شده‏ها میگید نه.... اینم مطلبیکه خوشبختانه نویسنده عکاسم بوده:
"یه روز صبح که برای دریافت حق‌التالیف یکی از جشنواره‌ها در خیابان ولیعصر می‌رفتم این صحنه را دیدم.این آقا که محمد نام داشت در روز ? مارس (روز جهانی زن) برای حمایت از زنان ایرانی روسری پوشیده و روی تی‌شرت‌اش هم نوشته است : مرگ بر مرد سالاری ! چند فریم بیشتر عکس نگرفتم تا مزاحم! حرکتش در اعتراض به مردسالاری! نباشم. بعد از تمام شدن کارم از کسبه‌ی اطراف میدان ولیعصر شنیدم که توسط پلیس دستگیر شده است."
 
پ.ن1:البته اینم مطلبیاز یک وبلاگ دیگه
پ.ن2:صد البته طبق معمول! اونورآبم خیلی استقبال شده!اینم عکسش