سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

به هم نمی ریزد اگر...عزیزان برنامه هایشان را اعلام کنند

نامزدى میرحسین ،جبهه اصلاحات را به هم ریخت
با اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جبهه اصلاحات به 3پاره منتقدان سرسخت میرحسین، حامیان، و کسانی که مایل به اظهارنظر شفاف نیستند و موضعی میانه اتخاذ کرده اند، تقسیم شده است
 
با اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جبهه اصلاحات به  3پاره منتقدان سرسخت میرحسین، حامیان، و کسانی  که مایل به اظهارنظر شفاف نیستند و موضعی میانه اتخاذ کرده اند، تقسیم شده است.
بخشی از جریان اصلاحات کماکان بر روی گزینه محمد خاتمی اصرار دارند و تاکید می کنند که اعلام کاندیداتوری مهندس موسوی تاثیری در کناره گیری خاتمی  نخواهد داشت و وی تا آخر در صحنه باقی می ماند. محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین در گفت وگو با «نوروز»  موضع رسمی این سازمان  را علی رغم حضور میرحسین موسوی، حمایت از خاتمی دانست و گفت: «سازمان  مجاهدین ضمن احترام به دیگر کاندیداهای اصلاح طلب و مستقل کماکان معتقد است که خاتمی مطلوب ترین و مناسب ترین کاندیدا در جمع اصلاح طلبان است». سازمان مجاهدین در زمره سرسخت ترین منتقدان حضور میرحسین موسوی در صحنه انتخابات است.
بابک حقیقی راد، مسئول شاخه جوانان حزب کارگزاران نیز که با «فارس» گفت وگو می کرد از ماندن قاطعانه خاتمی در عرصه انتخابات خبر داد و تصریح کرد که آمدن میرحسین هیچ تاثیر و خللی به کاندیداتوری خاتمی وارد نخواهد کرد.
مصطفی درایتی که در دوران اصلاحات مشاور امور روحانیون خاتمی بود هم در گفت وگو با پایگاه  خبری یاری نیوز، محبوبیت خاتمی را منحصربه فرد خواند و تاکید کرد که هیچ گونه جایگزینی ندارد.
فاضل میبدی عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم در گفت وگو با سایت یاری با اشاره به حضور میرحسین موسوی کنارکشیدن خاتمی را به نفع جریان ضداصلاحات  دانست.
محمدرضا جلایی پور سخنگوی پویش حمایت از خاتمی نیز در نوشتاری  که سایت یاری آن را منتشر کرده است نوشت: «در شرایط کنونی ماندن خاتمی در صحنه انتخابات اخلاقی تر از کناره گیری او به نفع موسوی است و انصراف خاتمی از کاندیداتوری به ضرر موسوی، خاتمی، ایران و ایرانیان است و لذا خاتمی در عرصه می ماند».
وی همچنین ضرورت ماندن خاتمی برای اصلاح طلبان را در این مسئله برشمرد که میرحسین موسوی در پیش فرض اصلاح طلبی اش تردید کرده و خود را «نه اصلاح طلب و نه اصولگرا» یا « هم اصلاح طلب و هم اصولگرا» تصویر کرده است.
سعید شریعتی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز در گفت وگو با سایت یاری با اشاره به حضور میرحسین تصریح کرد که همان عوامل اجتماع که سبب اعلام حضور خاتمی شد، کناره گیری او را ناممکن می سازد.
به گزارش یاری همچنین علی تاجرنیا عضو دیگر شورای مرکزی حزب مشارکت با گلایه از گفته خاتمی درباره  اینکه یا من می آیم یا میرحسین گفت: مردم اطلاع دقیقی از نگرش موسوی به اصلاحات ندارند.
پیش تر نیز محمدعلی ابطحی بلافاصله پس از اعلام حضور میرحسین موسوی دست به کار شد و طی مقاله ای با حمله به وی نوشت: این که بعضی دوستان آقای موسوی شایع کرده اند که با آمدن ایشان احتمال انصراف آقای خاتمی قوت گرفته است، از اتفاقات غیراخلاقی است»
برخلاف این طیف از جریان اصلاحات که بر باقی ماندن خاتمی تاکید می کند، بخش دیگری از اصلاح طلبان بر ضرورت کناره گیری خاتمی و ماندن میرحسین موسوی در صحنه انتخابات تاکید کردند.
محمد زارع فومنی عضو شورای مرکزی حزب همبستگی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: خاتمی به عهد و پیمان خود پایبند باشد و رسما اعلام کند که به نفع میرحسین موسوی کنار می رود.
الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد نیز که با باشگاه خبرنگاران گفت وگو می کرد اظهار داشت: قاعدتا خاتمی برای شکل گیری اجماع به نفع میرحسین کنار می رود.
علی نقی شهیدی عضو شورای عالی حزب همبستگی هم در گفت وگو با فارس کناره گیری خاتمی به نفع میرحسین را به سود اصلاحات دانست و در همین حال حمید قزوینی عضو مجمع نیروهای خط امام(ره) در گفت وگو با فارس احتمال کناره گیری خاتمی به نفع میرحسین را زیاد خواند.
همچنین سازمان جوانان و دانشجویان مجمع خط نیروهای امام(ره) با صدور بیانیه ای از نامزدی میرحسین موسوی حمایت کرد.
در این میان طیف دیگری از اصلاح طلبان تلاش کردند به جای حمایت صریح از یکی از دو گزینه خاتمی یا میرحسین مشی میانه تری در پیش بگیرند.
از جمله محمدرضا تابش، دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) در گفت وگو با ایسنا، هر چند از حضور میرحسین موسوی استقبال کرد اظهار داشت: «معلوم نیست چه کسی بماند و چه کسی برود، ولی اجماع را محتمل می دانم که روی یک کاندیدا ایجاد شود.
الهه کولایی نیز در گفت وگو با سایت کلمه، گفت: با توجه به آثار چندگانگی در فضای سیاسی کشور از سوی اصلاح طلبان تلاش برای وحدت یافتن هرچه سریعتر و زودتر یک ضرورت و نیاز است.
همچنین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات طی بیانیه ای ضمن استقبال از حضور خاتمی، کروبی و موسوی در عرصه انتخابات تصریح کرد: بر این باوریم که حصول مقصود تنها در سایه وحدت و اجماع نهایی این شخصیت های ارجمند متصور است.
تحلیلگران سیاسی عقیده دارند این پراکندگی و تشتت طی روزهای آینده عمق بیشتری خواهد گرفت