سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

اصول گرایان یا اصلاح طلبان

انجماد اصولگرایان

کد مطلب : 21514 19 اسفند 1387 ساعت 10:24


 یازده روز تا پایان سال 1387 مانده و کوران حوادث و رویدادهای انتخاباتی در راه است اما در میانه روزهای پرتلا‌طم فعالیت‌های انتخاباتی، اردوگاه اصولگرایان همچنان در بیم و امید به سر می‌برد؛ بیم از چگونگی حضور نامزدهای اصلا‌ح‌طلب و احیانا وحدت حداکثری آنان و امید به اجماع گروه‌های کوچک و بزرگ اصولگرا و رسیدن به کاندیدایی واحد که دست‌کم آرای بیشتر اصولگرایان را یدک بکشد. 

اینکه اصولگرایان علی‌رغم ادعاهای چند ماه گذشته هنوز نتوانسته‌اند کاندیدای مورد وثوق‌شان را معرفی کنند نشان از این دارد که بزرگان این قوم برخلا‌ف سیاق گذشته شمشیرشان برش سابق را ندارد. 

هرچند که رفتار دولت نهم و در راس آن شخص رئیس‌جمهور نیز به تردیدهای اصولگرایان افزوده است. اصولگرایانی که تا همین چندی پیش با درصد بالا‌یی از قطعیت، رسیدن به نامزد منتخب و واحد خود را امری محتمل و در دسترس می‌دانستند این روزها با رصد فعالیت‌های اردوگاه اصلا‌ح‌طلبان، اگر کاملا‌ بلا‌تکلیف نشده باشند، دست‌کم به سختی می‌توانند سر کلا‌ف تصمیم‌گیری نهایی‌شان را در لا‌به‌لا‌ی گره‌های متعدد این کلا‌ف پیدا کنند. ‌
 
حضور قطعی دو کاندیدای موثر در اردوگاه اصلا‌ح‌طلبان و ورود قریب به یقین کاندیدای سوم در این اردوگاه سبب شده اصولگرایان نتوانند تصمیم نهایی را بگیرند؛ به ویژه آنکه حضور میرحسین موسوی، نخست‌وزیر روزهای جنگ نیز بیش از گذشته محتمل شده است، آنچنانکه گسترش تلا‌ش‌های وی و حامیانش، نشان از جدی‌تر شدن حضور آخرین نخست‌‌وزیر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده دارد.
 
حضور میرحسین به همان اندازه که جریان اصلا‌ح‌طلب را به تامل و تفکر واداشته، در میان لا‌یه‌های مختلف جریان اصولگرایی نیز شکاف ایجاد کرده و بر تعداد قطعات پازل انتخاباتی اصولگرایان افزوده است؛
 
چه، حضور میرحسین موسوی در انتخابات فرصت مغتنمی برای آن دسته از اصولگرایان است که تمایل چندانی به حضور مجدد احمدی‌نژاد ندارند و در مواردی هم با کاندیداهای مطرح دیگر همخوانی چندانی احساس نمی‌کنند. از سوی دیگر اصولگرایان هنوز نمی‌دانند که در نهایت از میان سیدمحمد خاتمی، که حضور او بی‌شک گروه بزرگی از اصولگرایان را به وحدت می‌رساند و میرحسین موسوی کدام‌یک در صحنه باقی خواهند ماند و همین موضوع تصمیم‌سازی آنان را با دشواری بیشتر روبه‌رو خواهد کرد. درعوض اصلا‌ح‌طلبان می‌توانند از همین موقعیت ایجاد شده به‌عنوان حربه‌ای برای مردد نگه داشتن رقیب اصولگرا تا واپسین روزهای مانده تا انتخابات بهره بگیرند و سکون را به جناح مقابل تحمیل کنند. 

هرچند که سیدمحمد خاتمی در یکی دو سفر اخیر خود با بیان اینکه حاضر است برای وحدت اصلا‌ح‌طلبان فداکاری کند تلویحا بر این نکته صحه گذاشت که با توجه به جمیع شرایط و در حالتی که اوضاع اقتضا کند ممکن است به نفع یک کاندیدا کنار برود، ولی این اظهارات نمی‌تواند سند قطعی برای صدور حکم نهایی اصولگرایان و انتخاب کاندیدای واحد باشد. البته نباید از نظر دور داشت که حضور میرحسین موسوی برای اصلا‌ح‌طلبان نیز معضلا‌تی را در پی خواهد داشت ولی به هر روی این اردوگاه ظاهرا توانسته منسجم‌تر از اردوگاه حریف عمل کند؛ آنچنان که منظم‌ترین ستاد انتخاباتی از آن نامزدهای اصلا‌ح‌طلب یعنی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی است که جلسات شورای راهبردی، مشاوران و دیگر اعضای آن به صورت مستمر و گاه روزانه در حال برگزاری است. ‌ البته در جریان اصولگرا نیز مجتبی ‌ثمره‌هاشمی به‌عنوان محور ستاد انتخاباتی دکتر احمدی‌نژاد انتخاب شده و افرادی چون مسعود زریبافان، علی ذبیحی و ابوالحسن فقیه از اعضای شاخص این ستاد هستند.
 
این افراد از ‌ثمره خواسته‌اند برخی چهره‌ها همچون مشایی، رحیمی و... فعالیت پررنگی در ستاد نداشته باشند. ‌ مصطفی پورمحمدی دیگر نامزدی که خود را در جبهه اصولگرایان تعریف می‌کند نیز تاکنون به چندین استان سفر انتخاباتی داشته است. ‌ بعد از احمدی‌نژاد، مطرح‌ترین نامزد اصولگرایان، محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت است.
 
ستاد قالیباف هم‌اکنون به وسیله افرادی چون ایازی و یعقوبی هدایت می‌شود. وی در هفته‌های اخیر چندین سایت اینترنتی راه‌اندازی کرده و به‌عنوان نامزد پر سایت انتخابات دهم وارد این عرصه شده است. 

‌ مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب(س) در گفت‌وگو با <فردا> با بیان اینکه در حال حاضر احمدی‌نژاد گزینه اصولگرایان است گفت: از میان دیگر نامزدها کسی اعلا‌م رسمی نکرده و اگر آقای قالیباف یا ولا‌یتی ثبت‌نام کنند آنگاه دیگر احمدی‌نژاد گزینه مورد اجماع همه اصولگرایان نخواهد بود. 

‌ وی اظهار داشت: تلا‌ش ما در جبهه اصولگرایان بر این است که اجماع صورت گیرد و اگر اجماع حاصل نشد سعی می‌کنیم کاندیدایی داشته باشیم که مورد حمایت اغلب اصولگرایان باشد و در نهایت اگر این هم حاصل نشد از کاندیدایی حمایت می‌کنیم که مورد پذیرش اکثریت اصولگرایان باشد. ‌
 
دبیرکل جامعه زینب(س) گفت: قطعا چهره‌هایی مثل آقایان ولا‌یتی و قالیباف توانایی این را دارند که کاندیدا شوند. تاکنون آنها اعلا‌م رسمی نکرده‌اند لذا فعلا‌ آقای احمدی‌نژاد کاندیدای اصولگرایی است که نامزدی‌اش قطعی است. با همه این اوصاف اصولگرایان هنوز در میانه راه انتخاب مانده‌اند هرچند که محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلا‌می که به نوعی ریش‌سفیدی جریان اصولگرا را هم برعهده دارد، چنین گفت که <به نظر من اگر نامزد مورد نظر اصولگرایان قبل از پایان سال جاری معرفی شود، مطلوب‌تر است.>
 
او در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: تلا‌ش اصولگرایان با هماهنگی با هم این است که آن دسته از مطالبی که بیان آن برای مردم در راستای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌طور عام و اثرگذاری مثبت برای رای‌آوری نامزد اصولگرایان به‌طور خاص مهم است، در اولین فرصت اظهار کنند، حال این اولین فرصت را از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که اواخر اسفند یا اوایل سال آینده است، اما در هر صورت اصولگرایان مطمئنا همگی به تبیین مواضع و ارائه‌دلیل برای نامزد مورد نظر خود می‌پردازند. ‌