سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

یاد داشتی برای این روزها

به نام آنکه عقلمان را عطا کرد تا بهتر از دیگر موجوداتش باشیم.

مهسا دختری که توسط گشت ارشاد بخاطر عدم حجاب مناسب به مرکز ارشاد فرا خوانده می شود و بعد از چند روزی جنازه او تحویل داده می شود، اعتراضات به این نوع بر خورد شروع می شود کسانی با نگاهی علمی و فقهی به مسئله حجاب و امر به معروف و نهی از منکر پرداختند و عده ای بر مبنای  احساسات انسانی به مخالفت برخاستند و عده ای نیز در هوای غبار آ لود و در آب گل الود به دنبال صید ماهی خود بودند و هستند.

اتفاقی که می شد با یک مغذرت خواهی رسمی و با یک تحقیق و تفحص بی طرفانه جامعه را به سمت این پاره شدنها نبرد، اما به ظاهر این خصیصه سیاست امروزی ما ست که اشتباه یک طرف را به پای نظام و جمهوری اسلامی بگذاریم و محاکمه شخص خاطی (اگر باشد) را محاکمه نظام بدانیم چنان که در جریان کهریزک و دادستان تهران نیز محاکمه دادستان را مساوی با محاکمه جمهوری اسلامی فرض کردیم و ماند تا البته خود دادستان هم در کوزه افتاد و ...

معترضین چرا چنین به خشونت گرایش پیدا می کنند؟ و مسئولان چرا در اینگونه مواقع همه چیز را به خارج ربط می دهند شاید دلائلی داشته باشد که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

البته هیچکس شکی ندارد که دشمن در هر فرصتی به دنبالب ضربه زدن به نظامی است که آنان را به رسمیت نمی شناسد و حتی فرصت هایی را نیز ایجاد می کند تا به مقاصد پلید خود برسد.

اما دلائل این خشونت ها می تواند عدم اجرای عدالت چه در مسائل سیاسی و چه در مسائل اداری و اقتصادی و فرهنگی و دینی وجود باشد که مردم اجرای عادلانه آنرا از مسئولان خواستارند، فاصله طبقاتی و همچنین فاصله درآمدها حتی بین کارمندان دولت در یک اداره نسبت به همدیگر و نسبت به ادارات دیگر فاصله پاداشها و ماموریتها و ...

فکر و ذکر مردم در کوچه و خیابان و اداره و شب نشینی ها و فضای مجازی و برنامه های تلویزیونی راجع مسائل اقتصادی و کار و بی کاری و بی پولی که بسیاری از افراد جامعه ما زیر خط فقر قرار دارند و عده ای در حال نزول به این طبقه و فرار نخبگان و تکنسین ها به کشورهای دیگر که همگی ایجاد نا امیدی در نسل جوان و نوجوان را دارد و دلیل این مسئله فرمایشات رهبری است که تذکر به دادن امید در میان جامعه می دهد.

خواسته یا ناخواسته بسیاری از مباحث معلم ها و دانش آموزان و اساتید و دانشگاهیان و دانشجویان به مسئله اشتغال و کار و در آمد خانواده های خود و مقایسه کردن بسیاری از آنان زندگی های فلاکت با ر خود با کسانی که یک روز با ماشین مدل جدید خود در خیابانها پرسه می زنند و از آن فیلم برداری می کنند تا تکبر و فخر فورشی خود را به اوج برسانند، و همچنین با وضعیت فلان آقا زاده که در کشورهای خارجی به تفریح و تجارت می پردازد که در واقع هزینه آن از پول نفت و مالیات همین  افراد فقیر و فلاکت دیده در داخل کشور پرداخت می شود.

در حالی که افراد با مدارک عالی دانشگاهی و حوزوی بیکار به دنبال یک سر پناهی برای خود و خانواده خود هستند و به آن نمی رسند چند شغله بودن مسئولان و فرزندان آنان و بکار گیری بازنشستگان در امور کلیدی و داشتن حقوق مکفی عاملی می شود که جامعه ی جوان و فاقد کار و زندگی آماده یک موقعیت باشد، چرا که اینها کسانی هستند که هیچی برای باختن ندارند، به خیابان ها بیایند و احساس تحقیر و نفرتی که در دل دارند به بهانه های مختلف به رخ بکشند.

لذا به نظر تا بحران اعتماد در کشور ما به بی اعتمادی مطلق کشیده نشده است لازم  است از همه کارشناسان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و دینی عاجزانه درخواست شود تا به کمک آمده و با نظرات و پیشنهادات علمی وضعیت فعلی را بهبود ببخشند

و الا چه کسی است که نداند این اعتراضات برای یک روسری نمی تواند اینقدر مهم باشد که جامعه ایران برای خود امنیت را بخطر بندازد هر چند کسانی که با پولهای دشمنان ایران سعی دارند اعتراضات را به این سمت و به این نام بکشانند تا از احساسات دانش آموزانی که مدتی است هیجانات خود را خالی نکرده و با بازیهای رایانه ای و فضای مجازی خود را محکی در فضای حقیقی بزند.

در پایان باید یاد و خاطره تمام کسانی که در این راه به شهادت رسیده یا کشته شده اند گرامی بداریم چرا که به فرمایش مولی علی (ع) تفاوت است بین کسانی که به  دنبال حقیقت هستند اما ممکن است اشتباه کنند (که این گروه اکثر کسانی هستند که به خیابان کشیده می شوند) و کسانی که حقیقت را شناخته اما با آن به مبارزه بر خواسته اند(تمام کسانی که خارج از کشور هستند و جوانان و نوجوانان را تحریک به بر هم زدن نظم عمومی و در نهایت قوم گرایی در ایران می کنند)