سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

کرونا و چالشهای پیشرو1

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کرونا و چالشهای خاص

 

 جهان هستی همچنان به چرخ خود ادامه می دهد و پیش می رود و برگی از تاریخ را به تواریخ گذشته خود می افزاید

زمانی که علم پیشرفت امروز خود را نداشت انسان درگیر بیماریهایی می شد و آن مریضی قربانیان خود را می گرفت و بعدها با پیشرفت علم آن مریضی به کما می رفت زمانی سیاه زخم، سل، ماریا، وبا، جذام و... بشریت در مقابل هر یک از آنها خود را واکسینه می کرد و پیش می رفت، شاید علم و عالمان جهان بشریت به خود مغرور شده بودند، اما آنفلوانزا، سارس و کرونا یا همان کوید 19 بشریت را به خود آورد که چنانکه فکر می کردید قوی نشده اید پس هنوز همان موجود ناچیز جهان هستی هستید نه محور جهان هستی.

این روزها اما کرونا ویروسی که کوید19 نام گرفته است و سرعتی بیش از قابل تصور برای کشتارانسانِ محور جهان هستی! این مریضی می رود تا همه چیز بشر را تحت تأثیر خود قرار دهد، این مریضی که از ووهان چین در اوایل بهمن ماه با مریضییک خانم میگو فروش در بازار فروش حیوانات ووهان البته از مار و خفاش بنا بر اخبارآغاز شده و طییکی دو ماه به 200 کشور دنیا منتقل شده است تمام افکار و برنامه های بشریت را به خود مشغول نموده است. در این فرصت به مواردی که تحت تأثیر آن قرار گرفته و شاید بتوان گفت آغازی از تاریخی جدید را رقم خواهد زد اشاره خواهیم کرد.

 

کرونا و اخلاق:

 

شاخه ای از حکمت عملی را اخلاق نامیده اند لذا انسان به عنوان اشرف مخلوقات را باید با رعایت این صفت شناخت و اخلاق است که می تواند به روابط اجتماعی انسانها به صورت صحیح نقش ایفا کند. اما این صفت انسانی این روزها تحت تأثیر قرار گرفته است چرا که انسان به طور ذاتی و از باب اینکه طبیعتی همانند دیگر جانداران دارد، به دنبال زنده بودن است و اولویت اول او زنده ماندن است و از همین صفت ذاتی اوست که امنیت برای او حاصل می شود.

از نگاه اخلاقی باید گفت کرونا مواردی اخلاقی را به انسان آموخته است که جای تأمل دارد، چرا که کرونا با همه افراد و کشورها به عدالت برخورد می کند و بین فقیر و غنی فرقی نمی بیند، کشوری را از دیگر کشورها جدا نمی کند، مسئول را با مردم عادییکی می داند هر کسی که در جلوی راهش باشد نوازش می کند، رئیس جمهور باشد یا رئیش مجلس، ملکه باشد یا رهبر و خلاصه کارگر باشد یا کشاورز و ... اما اینکه اخلاق ما انسانها را چگونه تحت تأثیر قرار داده بحثی دیگر است که باعث شده یکبار دیگر همدلی و همکاری و ایثار معنا پیدا کند و جایگاهش در بین انسانها به رخ کشیده و انسانیت را به اکثر آنان یاد آوری کند، اما عده ای نیز اخلاق را به حاشیه رانده و گاهی از حیوان نیز پست تر شدند چرا که در بازی مرگ و زندگی انسانها به مرگ انسانها رضایت دادند.

 

کرونا و اقتصاد:

 

مباحث اقتصادی این روزها که منشعب از بحث کرونا و ویروس کوید19 است در دو بعد اقتصاد جهانی و اقتصاد ملی مطرح است در بحث اقتصاد جهانی می توان به فشل شدن اقتصاد اشاره کرد چرا که دادوستادها ومعاملات جهانی را تحت تأثیر خود قرار داده به نحوی که صادرات کشورها با بستن مرزها در بعضی موارد به صفر رسیده است و این یعنی خوابیدن تولید و بیکار شدن خیل عظیم کارگرهای کارخانجات در دنیا و استفاده دولتها از منابع ذخیره ای خود و سیل عظیم بودجه ها به سمت کنترل و مانع ایجاد کردن برای پیشرفت این ویروس، که در حال حاضر می تواند مرحمی بر وضعیت اقتصادی کشورها باشد اما در بلند مدت می تواند اقتصاد هر کشوری را به ورطه سقوط هدایت نماید.

دربعد داخلی اما کشورهای درگیر کرونا که البته اکثریت آنان یعنی حدود200 کشور اقتصاد داخلی خود را در معرض تهدید و نابودی می دانند و برای پشت سر نهادن از این بحران خود تلاش می کنند که علاوه بر خیل عظیم بیکارانی که در کشورها وجود دارد مسئله بیکار شدن کارگران و به تعطیلی کشیدن کارخانجات به دلائلی از جمله مسئله بیماری و از طرف دیگر به علت نبود مشتری، تعطیل شدن مراکز تولید و توزیع مواد غذایی و... اقتصادها را در حاله ای سیاهی کشانده و هزینه تمام این موارد به گردن دولتی می افتد که در صادرات و واردات و جذب توریست و تمام موارد دیگر دچار مشکل شده و تنها می تواند با قرض از صندوق بین المللی پول یا استفاده از ذخایر ارضی خود این وضع را سرو سامان بدهد و البته عوارض پسا کرونا را نیز باید با این حجم نقدینگی بدون تولید که در بازار رها کرده باید در نظر گرفت و مدیریت حین کرونا و بعد از کرونا را به خوبی در اداره کشور در نظر داشته باشد. این ویروس هزینه ای 4.1 تریلیونی را به اقتصاد جهان وارد ساخته است این درحالی است که بانک توسعه آسیا آنرا گذارش داده و همچنین پیش بینی 5.5 رشد اقتصادی آسیا را به 2.2 درصد کاهش اشاره دارد.

 

کرونا و مسائل روحی روانی:

 

کوید19 انسانها را به چالش کشیده و آنان را در امور مختلف مورد تهاجم قرار داده است، از جمله اینکه برای در امان ماندن از آن اکثر دولتها به قرنطینه کردن مردمان کشور خود روی آورده و مردم را به ماندن درخانه تشویق نموده که البته راهی بهتر از آن نیز نمی شود در نظر داشت در این موقعیتی که درمانی برای آن پیدا نکرده اند.

قرنطینه کردن و در خانه ماندن عامل بروز مسائل روحی و روانی در خانواده ها شده و چنان آنان را درگیر خود کرده که عده ای حاضر به بیرون ماندن از خانه ماندن با وجود عواقب آن هستند اما حاضر به مشکلات داخل خانه نیستند.

فرزندانی که در خانه های آپارتمانی کوچک زندگی می کنند و راهی برای بازی ندارند از یک سو و شلوغی هایی که باعث اذیت و آزار پدران و مادران و بدتر از همه به هم ریختن اعصاب همسایه هایی که هر دوی آنها که نه راه پیش دارند و نه راه پس، خلاصه آنکه این موارد مزید بر بیکاری و بی پولی خانواده ها شده مخصوصا کارگران و دست فروشانی که از قضا ساکنین همین خانه ها هستند و جایی برای تفریح و تفرج نیز ندارند، مشکلاتی چون جنگ و دعوای خانوادگی، افسردگی و موارد دیگری که خود را به رخ می کشد.

اختلافات خانوادگی که این روزها نیز با توجه به حضور خانواده ها در کنار هم و بگومگوهای زن و شوهری و والدین و فرزندان آسیب دیگری است که می رود تا به کمک این کروناویروس نشاط و زندگی بشری را تهدید نماید.

 

کرونا و سیاست:

 

کرونا ویروس اما رفته رفته مسائل سیاسی نیز تحت تأثیر خود قرار داده از یک طرف در بعضی از کشورها روزنامه ها مجلاتی که جولانگاه افکار و نظرات سیاسیون بود و از طرف دیگر رشد سیاست عمومی را به رخ می کشید و جایی برای نقد و انتقاد به مسئولان سیاسی و حزبی کشورها بوده است به کما رفته و به تعطیلی کشانده شده است.

از سوی دیگر سیاستمداران ناچارند چه موافق چه مخالف با تمام توان مطیع و مقلد پزشکانی شوند که کنترل و مبارزه با این ویروس را به عهده گرفته اند، دیگر حاکمیتی نیست که با آن به مخالفت برخواست اینجا تخصص حرف اول را می زند و خلاف آن عمل کردن در واقع ضرری جبران ناپذیر به خود و جامعه وارد خواهد آورد، لذا تمام سیاستمداران و دولتمردان به خاطر خودشان هم که باشد ناچارند با رعایت فاصله ها در مراکز تصمیم گیریبه توصیه پزشکان و با نقد و انتقاد تنها در زمینه کنترل کوید19 پاسخگو باشند.

کرونا و بحث سیاست محدود به امورفوق نیست و بحث نسبت دادن ساخت آن به کشورهای دیگر از جمله آمریکا به چین و بالعکس اکثر کشورها به آمریکا با توجه به مبتلا شدن رقیب شماره یک آمریکا در اقتصاد یعنی کشور چین و دشمن سیاسی او مثل ایران و همچنین دیگر کشورهایی که به نحوی با سیاست های جهانی آمریکا مناسبت خاصی ندارند چون کشور ایتالیا، که البته این قسمت در پرده ای از ابهام می ماند تا تاریخ و دانشمندان بی طرف آن را مشخص نمایند که آیا واقعا تشعشعات ویروسی آزمایشگاه های کشورهای قدرتمنداست یا یک ویروس طبیعی. ادامه مطلب در قسمت پایین آمده