سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

کرونا و چالشهای آن2

 

 

 

کرونا و آموزش:

 

آموزش کشور نیز در این میان در امان نمانده و تعطیلی مدارس و دانشگاهها از جمله اموری استکه علاوه بر هزینه های معمولی در طی سالهای گذشته هزینه هایی اضافی نیز بر دولتیان بار کرده در عین حال که آن آموزشهای لازم را نیز به مخاطبین خود ارائه نخواهد داد، در عین حال که دسترسی بسیاری از دانش آموزان بخاطر مرز نشینی و موارد دیگر و عدم دریافت کامل کانالهای تلویزیونی آموزش، خود مزید بر علت می باشد. لذا دانشی که در این ایام و در خانه به دانش آموز و دانشجو ارائه می شود جز مشتی اطلاعات سطحی در حالی که غرق در مشکلات و مسائل روحی و روانی که قبل به آن اشاره شد نمی تواند باشد.

 

کرونا و تلویزیون:

 

مسئله تلویزیون در این ایام بسیار قابل توجه بوده چرا که اطلاعات کافی و وافی و با دقت در اختیار مخاطبان خود در امور مختلفی چون آموزش سلامت روحی و جسمی اخبار صحیح و نقد و تحلیل هایی که بی طرفانه و خارج از رفتن بر اعصاب مخاطبین باشد، همچنین دادن مشاورهای لازم به خانواده ها، بخصوص زوجین برای همکاری و همیاری در این ایامی که بیشتر باهم و در کنار هم قرار دارند، گزارش های مستند تلویزیونی که بتواند توان خود را در سرگرم کردن خانه نشینان را به رخ بکشد، برنامه های آموزشی، فیلم ها و سریالهای مفرح، شاد و سرگرم کننده می تواند دردی از آلام جماعت قرنطینه شده را کاسته و آنان را در این مبارزه یاری نماید و روحیه های درهم ریخته و خمود آنان را شاداب گردانده و به کمک آنان بیاید.هر چند در این رسانه نیز منتقدین خود را در هر حال داشته و دارد اما در این روزها بخاطر مردمی که جز سرگرمی به چیز دیگری فکر نمی کنند جا دارد که سازندگان برنامه ها و تهیه کنندگان آن به این امور چندین برابر از قبل بیشتر اهمیت بدهند.

 

 

کرونا و روابط بین الملل:

 

بستن مرزها و خطوط ارتباطی هوایی و ریلی و زمینی میان کشورها که به اقتصاد هر کشوری به اندازه وابستگی آنان ضربه خواهد زد، با این حال تمام کشورها درگیر این قضیه بوده که البته مسائل انسانیت نیز در این بین از یاد رفته به نحوی که کشورها به دزدی وراه زنی نسبت به ادوات و وسائل بهداشتی و درمانی که توسط دیگر کشورها به کشور سومی ارسال می شود دست به دزدی زده و آنرا سرقت نموده که از مواردی است که در مرام بشریت و انسانیت به دزدی و راه زنی آنهم از نوع بسیار غیر انسانیش خوانده می شود چنانکه در داخل بعضی کشورها نیز انسانیت انسان را با احتکار وسائل مورد نیاز پزشکان و بیماران و پرستاران زیر سوال برده و کالانعام بل هم اضل(بلکه از چارپایان هم پست ترند) قرآن را جامه عمل پوشانده اند.

این روزها اما کشورها بر اساس منافع و مشترکات دست به مبارزه با کرونا نزده اند به نحوی که کشورهای جزو اروپا هر کدام تنها به فکر کشور خود بوده و در واقع کوید19 بر روی اتحاد کشورها نیز تأثیر خاص خود را اعمال نموده است. که این نشانه همان بحث اخلاقی است که به تعبیر دیگر خود را گسترش داده اما نه به اندازه بشریت و انسانیت بلکه تنها به اندازه ملت خویش.      

 

 

کرونا و دین :

 

کرونا ویروس اجتماعات را به تعطیلی کشانده است و از جمله این اجتماعات، اجتماعات مذهبی است که البته عده ای به کنایه به دین و اعتقادات دینی حمله ور شده و هر کس به زعم خویش به عدم قدرت دین در مقابل علم و از این امور پرداختند، و عده ای از بی عرضگی دین و اعقتادات در مقابل این ویروس حرفها راندند، غافل از اینکه دین برای چه آمده است و آیا دین در مقابل این ویروس زانو زده است یا نه؟ و آیا اصلا دین برای نابودی و ازبین بردن اینگونه امور آمده است یا خیر؟

در هر حال این افراد در اشتباهی تاریخی به سر می برند چرا که همچنان علم و دین را علم و دین قرون وسطایی می بینند، و بر اعتقاد باطل خود هستند که دین با علم مخالفت دارد و با قیافه حق به جانب و به دین حمله کرده و علم را ستایش می نمایند!!

غافل از اینکه اولا علم هم در مقابل این ویروس و دیگر وویروسهایی مثل سارس، آنفلوانزا... زانو زده است نه ا ینکه دین در مقابل علم زانو زده باشد. با این اوضاع اما نباید فراموش کرد که این وضعیت بشر از ناتوانی علم است و این ناتوانی علم از تنبلی خود بشریت است چرا که در دین اسلام بیش از هر چیزی در آیات قرآنی و روایات به طلب علم و علم آموزی مسلمانان اشاره داشته و حتی آنرا واجب نموده است در عین حال اینکه این ویروس نیز خود ساخته خداوندییکتاست که علتی و معلولی برای آن در نظر گرفته و انسان اگر تلاش نماید خود می تواند به کنترل آن بر مبنای دینی برسد.

تعطیلی مراکز مذهبی نیز در واقع برمبنای دین است چرا که دین برای بشر دو پیامبر می شناسد یکی پیامبر ظاهری که پیامبرانی است که قرآن را آورده اند و یکی عقل است که انسان باید به آن عقل عمل نماید و عقل به جماعت دیندار می گوید تا زمانی که شما درمانی برای بیماری پیدا نکردید تنها دعا کردن کافی نیست و باید علاوه بر دوری تلاش برای واکسنی که بتواند مرگ انسانها را نجات بدهد باید تلاش نمایی و همچنین بر مبنای این پیامبر درون فرار کردن از دیور شکسته و بیماری مخالفت با قدر الهی نیست و خداوند عقل را برای همین مواقع با ما همراه کرده است.

نکته ای دیگری که بسیاری راجع به شفای بیماران اشاره دارند و اینکه چرا حرم ائمه تعطیل شد؟ بنده معتقدم ائمه(ع) ما شفای مریضا را نه بر مبنای هر گاه ما مریض شدیم و در خانه آنها بزنیم و آنان نیز از خدا می خواهند که شفا بدهد بلکه این شفاعت خواهی آن عزیزان نیز استثنائاتی دارد که ممکن است هر چند وقت یکبار اتفاق بیافتد والا خود ائمه(ع) زمان حیات خود نیز زندگی عادی را پیش می بردند و هیچگاه با قدرت خدا در صدد پیش برد امور زندگی خود نبودند و تاریخ اینرا ثابت می کند.حتی خود ائمه(ع) برای مریضی خود به طبیب مراجعه می کردند.

آنچه دین ازما میخواهد اول عمل بر مبنای فتوای اهل علم که در این موضوع اهل علم دانشمندان پزشکی محسوب می شوند و آنان به عنوان متخصصین این فن هر گونه اجتماع بشری بیش از چند نفر و بدون فاصله را جایز ندانسته و علمای دینی نیز بر همین مبنا فتوای به جایز نبودن اجتماعات خواهند داد. البته بر مبنای امام خمینی(ره) که در باب موضوع قانون کار با آیت الله گلپایگانی بحث می کردند و بحث دو سوم رأی مجلسیان مطرح کردند حتی معتقد بودند این کار متخصصین خود حکم شرعی محسوب می گردد (راجع به این موضوع به بحث قانون کار و نامه های امام و آیت الله گلپایگانی در صحیفه امام مراجعه شود).

نهایت اینکه عمل به دستورات پزشکان خود یک عمل شرعی محسوب می شود و خلاف آن عمل کردن در واقع به فتوای آیت الله سیستانی که گفته اند اگر کسی ناقل ویروس باشد و باعث مرگ کسی شود این عمل را دانسته انجام دهد در خون او شریک است یعنی باید دیه آنرا پرداخت نماید.

 

کرونا و پزشکی:

 

با شروع کرونا اولین افرادی که درگیر با این موجود ناشناخته شد پزشکان و پرستاران و در کل کادر بیمارستانی و درمانی بود، تلاشهای این قشر از جامعه در این موقعیت زمانی حکم نیروهای نظامی در زمان جنگ دارد که باید در خط مقدم جنگ قرار گیرند مخصوصا زمانی که این افراد جرأت رفتن به منازل خویش را از ترس کوید19 نداشته باشند و جرأت در آوردن لباسهای خود برای استراحت نباشند. در هر حال این طیف از افراد جامعه درگیر بوده و ناچار به دفاع از بشریت قرار میگیرند و باید امکانات آنان فراهم گردد تا بتوانند در مقابل دشمن مهاجم توان دفاع داشته باشند. اما این موضوع نیز در کشورهای مختلف متفاوت بود در کشوری مثل ایران این جنگ و خط مقدم حکم جهاد را داشته و کشته این راه به افتخار شهادت می رسد و البته عرق مذهبی و ایمان درونی آنان عاملی شد برای جانفشانی های بیشتر از سایر کشورها و از طرف دیگر رعایت حق الناس در بین مردم کشور ایران از باب اینکه ناقل ویروس به دیگران نباشند و احساس حق داشتن دیگران در محافظت از خود و خانواده خود و دیگران عاملی شد تا ایرانیان برخلاف چینیان و ایتالیایی ها و آمریکاییها تا حال حاضر کمتر در معرض بیماری قرار گرفته و پزشکان نیز با دیدن رعایت مردم از جان و دل مایه گذاشته برای نجات مردم تلاش نمودند.

اما در سطح جهانی کُرکُری خواندن کشورها برای ساخت دارو و بخشش های آنان به دیگر کشورها، چنان بعضی از همان کشورها بخصوص آمریکا را به خود مشغول کرد که فریاد استمداد و کمک خواهی آنان حتی به چین هم رسید و از طرف چینیان و روسیان به آنان کمک رسانده شد، از طرف دیگر اما بداخلاقی همیشگی آمریکائیان آنان را نتوانست آرام کند که دست به چپاول و غارت محموله های ماسک و ادوات پزشکی به سایر کشورها نزنند لذا در میان دریا و در میان کشورها آنان به راهزنی دست زدند تا کمک های جهانی به سایر کشورها را در اختیار خود قرار دهند و همچنین کشورهای اروپایی دیگر نیز از این چپاول بر مبنای اصل زیاده خواهی های خود فراموش نکرده و محموله ها را به غارت می بردند. تا پزشکان دیگر کشورها یا کشورهای مقصد محموله بی پناه جان بسپارند.

 

کرونا و فرهنگ:

 

فرهنگ که در لغت به معنای داب و رسوم زندگییک جامعه محسوب می شود این روزها و با شیوع کوید19 مورد چالش قرار گرفت اعتقادات و رسوم وسنتها زیر سؤال رفته و همه آنان را تغییر داد در ایران که عید نوروز و سال نو مصادف می شود با دید وبازدیدها و مسافرتها و طبیعت گردیها اما در این ایام با قرنطینه خانگی اکثریت آنان در واقع چالشی جدی برای آنان ایجاد کرد، و در اروپا و کشورهای مسیحی نشین نیز سال جدید و تعطیلات بهاره آنان را به تعطیلی کشاند و همچنین آداب و مراسمات دینی تجمعی را در همه کره خاکی به کما برده و اکثریت آنان را به تعطیلی کشاند، فرهنگ جوامع مختلف در مقابل این ویروس به تغییراتی را در خود ایجاد کرده و انسانها برای از دست ندادن آنان ناچار به تغییرات اجباری شدند عده ایحتی برای فرهنگ معانی جدیدی استخراج نمودند و معتقد شدند که وقتی جان نباشد فرهنگ معنایی ندارد چنانکه دست به دزدی های آنچنانی در داخل و خارج از کشورها زدند و همچنین احتکار و دزدی از مراکز و منابع غذایی و محصولات پزشکی را در پرونده زرنگی های خود ثبت کردند.

اما فرهنگی که این بیماری به بشریت می آموزد این استکه علاوه بر بهداشت فردی باید به بهداشت اجتماعی نیز بیش از گذشته دقت داشته باشید. این بیماری از ویروس است و ویروس از راههای هوایی و زمینی با رفت و آمدها و با وسائل مورد نیاز و غذاهای ما منتقل می شود پس باید به همه این امور دقت کنیم، باید یاد بگیریم که استفاده از ماسک و دست کش و ... تنها برای سلامتی من نیست بلکه باید آنان را پس از استفاده در سطل اشغال بریزم و رها کردن آنان را در کوچه و خیابان عین بی فرهنگی و خود خواهی من خواهد بود، باید بدانم آن رفته گر نیز همانند من هم جانش را دوست دارد و هم زن و بچه ای دارد که دوست ندارد ناقل این بیماری به درون خانه اش باشد، یا راننده سرویسهای عمومی و... چنین هستند و زندگیشان را دوست دارند.

نکته پایانی اینکه به واقع یا خبرهای درست به دست ما نرسید یا واقعا ایرانیان ثابت کردند با اصالت وریشه هستند و نسبت به سایر کشورهای دیگر با توجه به تمام مشکلات و تحریم های ظالمانه اما همچون دیگر کشورهای متمدن دست به غارت و چپاول از مغازها نزدند و این فرهنگ اصیل ایرانی محسوب می شود که باید خدا را شاکر بود هر چند هستند اندکی که حاضرند دنیا را داشته باشند هر چند کسی نباشد که با آنان حرفی بزند و از تنهایی خلاصییابند اما پول و ثروت دنیا را داشته باشند چنانکه محتکران این گونه اند اما در کل پرونده فرهنگی قابل قبولی ایرانیان از خود در این برهه تاریخی به جای گذاشتند.