سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

فجر فاطمی

بسم الله الرحمن الرحیم

فجر فاطمی،

 

بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) دختر گرامی آن حضرت نیز با تمام توان وارد میدان سیاست شد و با انواع راه ها و شیوه ها علیه حکومت غاصب قیام کرد. او در کنار امیر المؤمنینن به همراه فرزندانش حسن و حسین(ع) تا چهل روز پس از رحلت رسول خدا(ص) به در خانه های مهاجران و انصار می فت و برای دفاع از علی (ع) به عنوان امام منصوب، آنان را فرا می خواند.

دخت گرامی پیامبر(صلی الله علیه وآله) و انسیه حورا، حضرت فاطمه(علیها السلام)، کارنامه ای درخشان از مقاومت و اخلاق عملی و اندیشه ای ناب، مکتبی را برای زنان پایه گذاری کرد که زمزم تکامل و تعالی و چشمه سار والای کرامت انسانی است، که زنان ایران اسلامی نیز با تأسی به این اسوه و الگوی برتر، به گسترش ارزش های توجه نشان داده و با ایجاد حس مسئولیت پذیری، خودسازی، روحیه شهادت طلبی، دفاع، انفاق و ایثار و استقامت و پایداری و صبر، تلاش کردند تا انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسیده و با تکیه بر اندیشه های ناب محمدی به پشت پا زدن به روش های متحجرانه از سویی و تن فروشی از سوی عده ای به ظاهر متمدن روی آوردند.

فعالیت حضرت زهرا(س) در مواردی چون

1-    ایراد خطبه های سیاسی در جمع مردم کوچه و بازار شهر مدینه،

2-   شرکت در جنگ ها به همراه پدر و همسر بزرگوارش برای خدمات رسانی به رزمندگان و پرستاری مجروحان

3-   حضور مستمر بر سر قبرشهدای احد به ویژه حمزه سید الشهداء،

4-   گریه پیوسته پس از رحلت پدر بزرگوارش به گونه ای که به ایشان پیشنهاد داده شد. که یا شب گریه کند یا روز.

حضور خود را برای مشارکت سیاسی و اجتماعی به عنوان الگوی زنان مبارز به نمایش گذاشت.

یک حقیقت انکار ناپذیر و مسلم همواره در پیش روی تاریخ بشریت و تاریخ اسلام وجود دارد و آن این استکه حضرت زهرا(س) در راستای تنظیم رابطه خود با خداوند به مرحله ای رسید که به لحاظ جامعه شناختی، آغازگر جنبش عظیم و رهایی بخش در حمایت از ستم دیدگان تاریخ و با نشان دادن رگه های مخفی و ناپیدای انحراف در جامعه نوپای اسلامی راه را برای مبارزات گسترده همسر و فرزندان مجاهد خویش هموار کرد، زنان سرزمین اسلامی ایران حضرت فاطمه(س) حضور در جامعه در کنار انجام وظایف خانوادگی و تربیت فرزندان، الگویی مناسب دانسته و چون حضور او در دفاع از کیان حق و ولایت و لبیک گویی به فرمان مولای خود علی(ع) در هنگامه سکوت، سکوت را اختیار کرده و در هنگامه حضور اجتماعی خود به موقع در جامعه حضور خود را برای دفاع از حق، یک وظیفه شرعی دانسته و همچنین در دفاع از حقوق فردی خود همچون در دفاع از آنچه که پیامبر به او بخشیده بود، ( فدک ) حضور خود را اعلام می داشت.

انقلاب اسلامی ایران نیز با مبانیی مکتبی خود و الگوپذیری خود از محرم و صفر  نتیجه تلاش انسانهای بزرگ و آزادیخواه در مقابل استبداد و استکبار ستم شاهی بود نقش آحاد ملت بخصوص نقش بانوان مؤمن سرزمین اسلامی با الگو پذیری از سرور زنان عالم فاطمه زهرا(س) را نمی توان نادیده گرفت. آنان با اذن ولی فقیه خود که فرمود زنها آزادند همان طوری که مردها آزادند و ما طبق قانون اسلام عمل می کنیم(صحیفه امام، ج5،ص224، همچنین در جواب سؤال یکی از روزنامه ها درباره توانایی زن برای مشارکت در امور حکومت فرمودند. چرا زن نتواند کارهای دولتی انجام دهد؟ (همان،294)در مشارکت سیاسی حضوری فعال داشتند، امام معتقد بود همانطوری که مردها فعالیت می کنند برای انتخابات، خانمها هم باید فعالیت بکنند (همان،ج18،ص403) آنان همچون زهرای اطهر (س) در هنگامه فریاد، فریاد بر می آوردند و هنگامه لزوم در خانه مانده، چنانکه حضرت بر مخالفین تاخته و فرمودند، اما به جان خودم سوگند نطفه فساد بسته شد، باید انتظار کشید تا کی مرض فساد، پیکر جامعه اسلامی را از پای در آورد... از این پس قلب های خود را از بروز آشوب ها مطمئن نمایید، (دشتی 1381،ص95)

امام خمینی(ره) ملاک جنسیت را در زمینه فعالیت های سیاسی منتفی می دانست و نه تنها حضور زنان را حق ایشان می شمرد بلکه نوعی آن را تکلیف به حساب می آورد، نگاه امام به زنان ابزاری نبوده چنانکه آنان را بعد از پیروزی نیز محق دانسته که فعالیت سیاسی خود را به منصه ظهور برسانند چرا که ساختن مملکت منوط به حضور آنان می داند (مؤسسه تنظیم و نشر اثار امام خمینی، 1378، ص306).

همچنین مقام معظم رهبری در رابطه با مشارکت سیاسی زنان معتقد است: زنان در جامعه سالم بشری باید فرصت پیدا کنند و در سازندگی و پیشرفت علمی جامعه حضور پیدا کنند، و الگوی آنان را حضرت زهرا(س) و در مرحله بعد زنان بزرگ تاریخ  دانسته، همچنین معتقد است که اسلام با پرورش زنانی اینچنین می‏تواند ادعا کند که همه ‏ی ملت ‏های مدعی، باید از او پیروی کنند.

همچنین در پیروی از مولای خود دختر نبوت و همسر ولایت در دفاع از حق و مبارزه با ظلم و فساد در انقلاب اسلامی با نثار جان خود و دفاع از مکتب اسلام جان خود را به کف گذاشته و مبارزه کردند که شهدایی نیز تقدیم انقلاب اسلامی نمودند.