سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

سال 98 در یک نگاه کلی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سال 1398 در یک نگاه کلی

تغییرات در طبیعت و نظم در این گردش یکی از آیات خارق العاده خداوند است که به تعبیر قرآن تا انسان در نشانه های خداوند تدبر و تعقل و تفکر کند.

این تغییرات در ایران در سالی که گذشت مسیری را طی کرد تا ایرانیان را به یاد این ضرب المثل قدیمی خود بیاندازد «سالی که نیکوست از بهارش پیداست» مشکلات سیل در بسیاری از استانهای کشور و تلفات بسیار زیاد مادی و معنوی از جمله مشکلات مالی بسیار بر مردم و دولت، و از سوی دیگر مردم با از دست دادن عزیزان خود و از دست دادن دارایی خود مشکلات روانی بسیاری را برای بازماندگان با خود به همراه داشت.

این بلای طبیعی بیشتر خسارات را در استانهای لرستان و خوزستان و فارس و مازندران به بار آورد که البته یکی از دلائل آن را بی احتیاطی در ساخت وسازهای مسیر رودخانه های فصلی که به خاطر خشکسالیهای پی درپی سالهای قبل به خشکی گراییده بودند و یا به ساخت و ساز در آنها پرداخته شده بود و یا به زمینهای کشاورزی تبدیل شده بود و مانع عبور آبهایی که به خاطر بارانهای فصلی شده بودند و همین باعث شد که خسارات بیشتری به خانه ها و کشاورزی وارد گردید.

روزهای سخت گذشت و مردم بخاطر سیل و گرفتاریها از گرونی و مشکلات خود کمتر حرفی به میان می آوردند. داشت مشکل سیل و مسائل جهادی که برای کمک به سیل زدگان به خاطره ها می پیوست و برای ایرانیان این واقعیت حقیقت پیدا می کرد که این مردم ایران هستند که مشکلات را با هم و در کنار هم پشت سر می نهادند و خواهند گذاشت.

 

روزها یکی پس از دیگری پیش می رفت در 24 آبان بنزین گران شد و مردم از اینکه با مراجعه به پمپ بنزین ها متوجه شده بودند و قبلا از این موضوع خبری نداشتند عصبانیت خود را به انحای مختلف نشان دادند از شکستن شیشه ها و آتش گرفتن پمپ بنزین ها و بانکها خواسته یا ناخواسته دردام صیادانی قرار گرفتند که به دنبال گرفتن ماهی خود از آب گل آلود بودند و در واقع خواسته به حق آنان را چنان خرابکارانه نشان دادند که معترضین از اعتراض خود دست کشیدند چرا که کار به کشت و کشتار کشیده بود مردم از دولت و حاکمیت نگران بودند چرا اعتراض که حق قانونی وشهروندی آنان بود را به خرابکاری و خسارت زدن به دیگران توجیه کرده بود، اینجا این نکته باید دقت داشت که دولتیان معتقد بودند که مردم باید اعتراضات خود را قانونی بیان کنند، این مطلب حقی است اما ما بعد از چهل سال به مردم یاد ندادیم که چگونه و کجا باید اعتراض قانونی خود را مطرح کنند، نه احزاب قویی وجود دارد و نهادهای مدنی قوی که بتواند اعتراضات را منطقی و قانونی پیگیری نمایند این در حالی که هر کدم از مسئولین که برای بیان واقعیت و گزارش دادن به مردم قدم به میان می گذارند خود در مقام اپزسیون قرار گرفته و معتقدند که باید فلان کار بشود و صورت بگیرد و چرا چنین نشد؟؟!!! خوب اگر قرار است صورت بگیرد پس شما چه کاره اید واگر قرار است دیگران صورت دهند پس حقوق اضافی نگیرید و کنار بروید، اگر قرار است صورت دهید خوب بسم الله همه چیز در اختیار شماست و مردم کاری از دستشان بر نمی آید. در هر صورت ضعف حاکمیت در این قسمت مشخص است و باید این فاصله و مشکل را یکبار برای همیشه اصلاح نمایند.

مرحله بعد 16 دی که توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی با همدستانش در دولت عراق دو سردار بزرگ جبهه مقاومت به نام قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که عاملان اصلی نابودی داعش در عراق وسوریه بودند برای، خود شیرینی، در مقابل صهیونیستها در یک کار تروریستی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساندند. و این کار آنان باعث شد تا مردم عراق و ایران متحد و یکدست در تشییع جنازه این ژنرال ایرانی و عراقی بطور بی سابقه ای در عراق و ایران شرکت نمایند و در فضاهای مجازی این سرداران جبهه مقاومت به سردار دلها ارتقا یابند و مردم ایران و عراق همچون از دست دادن عزیز خود در مراسمات شهادت آنان شرکت نموده و از ته دل گریه کنند.

در جواب به این حماقت آمریکائیان به رهبری ترامپ ایران نیز به خونخواهی سردار ان خود پایگاه نظامی آمریکایی عین الاسد را مورد حمله قرار داده بود هر چند به تعبیر سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان ارزش پوتینهای سرداران مقاومت بیشتر از کله ترامپ بود با این حال برای تسکین دل ایرانیان وعراقیان به این پادگان حمله کردند و رئیس جمهور آمریکا بعد از مدتها سرپوش نهادن به گزارش حمله نهایت به ضربه مغزی شدن تعدادی از سربازان خود خبر داد؛ در حالی که هواپیماها و بالگردهای زیادی بعد از حمله به آن پادگان به مراکز درمانی کشورهای همسایه عراق(امارات، ترکیه، اسرائیل و...) بوجود آمد.

در میان همین روزها بود که با تهدید ترامپ پدافند دفاعی ایران به حالت آماده باش قرار گرفت و پرواز 752 تهران به اوکراین مورد حمله موشکی ایران قرار گرفت و مسافران آن کشته شدند، این مسافران که از اتباع کشورهای اوکراینی، کانادایی و ایرانی بودند ضایعه ای اسفناک را رقم زد.

تحلیلها در این مورد آغاز شد یکی از مخفی کاری دولت خبر می داد یکی از خیانت پدافند ایران و یکی از حمله سایبری آمریکا به پدافند دفاعی ایران صحبت می کرد. هر چند حاکمیت نیز چند روزی از این فاجعه پرده برداری نکرد و شک وشبه ها زیاد شد و باز هم نگرانی مردم از عدم اعتماد دولت به آنان بالا گرفت نهایت با معذرت خواهی مسئولان این فاجعه عاملی شد برای آرامش دوباره مردم.

شیوع کرونا ویروس و یا همان کوید19 در چین اذهان ایرانیان و جهان را به سمت این بیماری فراگیر   هدایت کرد، و مردم درگیر انتخابات را با نگرانی و دلمشغولی خود همراه گرداند، این ویروس عادل و عدالت دوست بخاطر اینکه به هیچ قشری از جامعه رحم نمی کند و هیچ شغلی را در امان نمی دارد نگرانی جهانی ایجاد کرد و اخبار از فرا گیر شدن آن در جهان حکایت می کرد، اولین موارد آن در ایران بنا بر اخبار معتبر از سیم بهمن گزارش شد هر چند گزارش دقیق و نحوه انتقال آن به صورت دقیق مشخص نشد اما در فضای مجازی حکایت از ارتباط طلاب و دانشجویان چینی با قم و بعضی از سوی تجاری می دانستند که در سلفچگان و ووهان در رفت آمد بودند صحبت به میان می آوردند در هر حال با توجه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان، (درچند استان) هر چند در انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس خبرگان به حاشیه رفته بود با این حال با توجه به مواردی چون مشکلات اقتصادی، و بی اعتمادی مردم به حاکمیت بخصوص در زمینه گرانی بنزین و هدف قرار گرفتن هواپیمای اکراینی و موارد دیگر حکایت از حضور کمتر مردم در این انتخابات را به همراه داشت. ( در این بین اما تحلیل ها و تفسیرها از احزاب و حضور آنان در انتخابات با آمدن ویروس کرونا به حاشیه رفت)

این مرحله نیز مردم مقاوم و پر تلاش ایران پشت سر نهادند هر چند قبل از آن در فضای مجازی از شیوع ویروس کرونا حکایت ها اخبار و جک ها ساخته بودند با این حال در حال حاضر و در این ایام فروردین 1399 نیز مردم همچنان گرفتار کرونا بوده و توصیه های زیادی در مورد در خانه ماندن برای سلامتی فرد و جامعه مطرح می شود هر چند عده ای از مردم واقعا هم به سلامتی خود و هم سلامتی دیگران اهمیت داده و توصیه های شورای دفاعی کرونا را جدی می گیرند اما باز هم مثل همیشه افرادی هستند که حتی با کشته شدن مردم به دنبال پر کردن جیب های خود با احتکار ماسک و لوازم ضد عفونی و... در این نبرد جهانی هستند و به واقع باید گفت اینها از انسانیت آیا چیزی نمی دانند؟ و یا عده ای حاضر نیستند چند هفته ای از تفریحات خود دست بکشند و به کمک دیگر آحاد جامعه در نابودی این مریضی کمک کنند در واقع این افراد گاهی وقتی فرصتی برای صحبت پیدا می کنند چنان از انسانیت حرف می زنند که گویی به راستی اگر اینگونه افراد مسئولیتی به دست بگیرند بهترین خدمت را می کنند. در نهایت از عزیزان کادر پزشکی و پرستاری که مدافعان ملت در صف مقدم ویروس کشنده کرونا هستند باید تشکر و قدر دانی کرد. 

در نهایت اینکه این ویروس باعث تعطیل شدن بازارها، و شیفتی شدن کارمندان دولتی و تعطیلی مراسمات اجتماعی و تجمعات بیشتر از چند نفر حتی تعطیلی نمازهای جماعت مساجد و نمازهای جمعه و رفتن به سرخاک در جمعه های آخر سال گردید.

به امید آنکه سال 99 سالی پر از عشق و عاطفه و سعادت و سربلندی باشد به برکت مبعث پیامبر خیر و برکت و به برکت امیر المؤمنین علی (ع). سالی پر از شادابی و نشاط و عاقبت بخیری و پیروزی در مقابل این ویروس کرونا برای خود و همه عزیزان و جامعه بشریت از خداوند علیم و عالم خواهان و خواستارم.