سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

چهلمین سالگرد انقلاب

مسئله دیگری که مردم ایران بخاطر آن انقلاب کرده بودند مبارزه با فساد و تملق و چاپلوسی در ساختار حکومتی و مسئولان وقت بود، و مردم ایران از آن به ستوه آمده بودند، حال باید دید آیا این امور ساختار سوز و مخرب کارگزاران بعد از انقلاب اسلامی به کجا سیر کرده و مقدار پیشرفت ما در از بین بردن این صفات رذیله به چه اندازه بوده است؟

اعتراض انقلابیون و متفکران انقلابی به وضعیت دین ستیزی در میان حاکمان بود و تئوریسین های انقلاب برای عبور از این بحران تلاش زیادی از جمله استاد مطهری و دکتر شریعتی در سطح دانشگاه ها و مراکز آموزشی داشتند، و بعد از انقلاب رابطه بین آحاد جامعه و دین به مراتب بهتر شده بود و حضور جانانه عزیزان در دفاع مقدس دلیل بر آن بود اما به مرور این نهال نیز کمرنگ شده به نحوی که در اعتراضات اخیر هر چند تعدادی اندک اما  حکایت از بی خیالی جامعه از دین داشت که شعار ضد دین می دادند و حمله به مراکز و افراد مذهبی دلیل بر آن است، هر چند این تحرکات و اعتراضات را نمی توان از اعتقاد درونی افراد دانست چرا که عوامل متعددی ممکن است در آن از جمله بیکاری، بی پولی و عدم امنیت کاری دخیل بوده اما از طرفی باید به بی خیالی جامعه نسبت به این امور دقت شود.

مسئله دیگر تکیه کشور به نیروی داخلی بود که هر چند تا حدودی موفق بوده اما تمام کار نیست و هنوز صنایع مادر ما و حمل و نقل ما وابستگی به کشورهای دیگر دارد و امیدواریم با توجه به حرکتی که شده است آرمان های انقلابیون در این زمینه فراهم گردد.

مسئله مهمتر که ساختار و کارگزار نظام را ما را درنوردیده وضعیت فساد و  ارتباط آن با اخلاق است اگر خود را گول نزنیم و صادقانه بیان کنیم باید بگوییم که در این زمینه شاید پسرفتی نداشته باشیم اما نسبت به اوائل انقلاب چرخشی صد و هشتاد درجه ای د اشته ایم به نحوی که اوائل دفاع مقدس فرهنگ ایثار و شجاعت جوانان ما واقعا نمود واقعی با ارمانهای انقلاب اسلامی داشت اما به مرور زمان باز هم این مسئله همچنان دوچار تغییرات شد و بی اعتمادی ملی مردم نسبت به مسئولان و مسئولان نسبت به مردم دو چندان شد. و این از اموری است که برای نظام پادشاهی ایجاد کرد و ممکن است اگر ما همچنان بی دقت باشیم ما را نیز گرفتار نماید.

نکته ای دیگر که در این انقلاب ما را دچار بحران  خواهد کرد مسئله تربیت و آموزش و پرورش است که  خانواده های ما به علت مختلف از جمله دوشیفت کار کردن و خستگی از کار زیاد و یا عدم کار و بی حوصلگی حاصل از عدم درآمد و کار از تربیت بچه های خود باز می مانند و آموز و پرورش و دیگرا مراکز تربیتی از تربیت بچه ها دوری گزیده و  خانواده ها هم همچنین، لذا به دست خود بچه های خود را یتیم تربیتی قرار دادیم. و این هم بحرانی دیگر که جایگزینی برای آن ینافتیم

نتیجه آنکه در انقلاب

به اموری رسیدیم که انتظارشو نداشتنی مثل ساختن صنایع دفاعی و دارویی

اموری که تئوریسن های انقلاب در پی آن بودند از جمله استقلال مقتدر ایران و ازادی در  آن به آزادی شهوانی محدود کردند و اجازه آنرا به کسی ندادند

در زمینه دارو و دکتر ما نسبت به زمان پهلوی بهتر شده و قابل تقدیر است.

در زمینه اقتصادی اما نتوانستیم چنان عمل کنیم که وابتسگی آنرا از خارج قطع نموده و الگویی مناسب برای مسلمین داشته باشیم

در زمینه سیاسی متأسفانه آرمانهای انقلاب را طی نکرده هر چند پیرشفت هایی داشته اند. آزادی و انتخابات این امور را به درستی نتوانستیم اعمال کنیم و هر کس که قدرت بیشتری یا پول بیشتری داشته باشد می توان اندیشه خود را بر دیگران تحمیل کند.