سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

طنز تلخ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به همه همراهان و خوانندگان عزیز

ابتدا باید عرض کنم برخلاف سایر نوشته های قبلی از صاحب این قلم این بار دو نکته باعث شد برای نوشتن این نوشتار و استفاده از طنزی تلخ، به مشکلات بیشتری بتوانیم بپردازیم، بر این اساس نگارنده به این نتیجه رسیده است که گاهی بیان منکرات عاملی برای ترک آنان خواهد شد و آن دو نکته این است که گاهی استفاده از کلمات معکوس همانند استفاده از دنده معکوس در جاده هایی که سرابالایی تندی دارد نه تنها توقف ماشین را سبب نمی شود که عاملی برای شتاب بیشتر خواهد شد و نکته دوم اینکه لقمان را گفتند ادب از که آموختی گفت از بی ادبان.

هر چند ما دیگران را متهم به بی ادبی نخواهیم کرد اما می توان گفت افراد بی دقت لذا باید چنین قلب کنیم که لقمان را گفتند دقت را از که آموختی؟ گفت از بی دقتان، بر این اساس برای تربیت فرزندان خود چنین بگوییم که جانا تربیت نه آن استکه اخلاقیون می گویند چرا که آنگو نه که آنها می گویند تو را با کلاس و با فرهنگ و با تمدن نشان نخواهد داد. برای اینکه با فرهنگ و با کلاس و به تعبیری با تمدن باشید باید به نکاتی که من می گویم توجه داشته باشی و از تجربه من استفاده نمایی.

حال به دقت به آنچه می گویم توجه کن تا با کلاس باشی و با کلاس زندگی کنی و با کلاس بمیری!

فرزندم! عزیزم نور دلم! گرامیم! تو می توانی به عالم و آدم ایراد بگیری و فریاد بزنی بر تمام افرادی که به هر دلیلی احساس میکنید حقی را ناحق کرده اند، اما لزومی ندارد تو خود به دنبال حق باشی و حق بخواهی چراکه حق گفتن به زیانت تمام خواهد شد و ممکن است زندگیت را از دست بدهی،

جان پدر! تو می توانی تمام قوانین راهنمایی و رانندگی را زیرپا گذاشته و بی مهابا در خیابان ها جولان دهی، اما اگر کسی دیگر چنین کرد تو باید داد بکشی و اربده که چرا رعایت نمی کنید؟ و چرا با فرهنگ نیستی، در آخرین مدل ماشین بشینی و فرهنگ و کلاست همه را خیره خود کند، اما نکند یکبار به احترام دیگران چندثانیه پایت روی ترمز برود که طرف رد شود چون اونوقت تو را پپه حساب می کنند،

عزیزدل! تو می توانی صبح هر وقت دلت خواست ازخواب بیدار شوی و به تمام دنیا قرقر کنی که چرا کاری پیدا نمی شود و چرا همه در ناز و نعمتند و من نیستم اما یک وقت به خودت زحمت ندهی که بلند شی و نان سنگکی حداقل برای خانواده ات بخری، چرا که عین بی کلاسی است که صبح ازخواب بیدار شوی. این عمل برای کسانی است که از خروس خوان تا بوق سگ کار می کنند و تلاش میکنند هر چند چیزی هم گیرشان نمیاید، اما تو می توانی به بهانه این افراد بر سر همه داد بکشی و از اختلاس های آنچنانی حرف بزنی و با کلاس رفتار کنی، تو می توانی در بازار که هستی هر جور دلت خواست اجناس را به مردم بفروشی و درکم فروشی و بنجل فروشی و ... سر همه کلاه بگذاری و خودت را جزء زرنگها قرار دهی اما کلاس خودت را با داد و فریاد بر سر آنانی که بیشتر از تو می دزدند و می قاپند نشان دهی.

راننده تاکسی اگر هستی وسط خیابان با در کنار پارکهای دوبل توقف کنید و ترافیک ایجاد کنید تا مسافرت را سوار کنی اما در تاکسی از بی نظمی و بی مبالاتی در سیاست و فرهنگ و اقتصاد حرف بزنی و بر سر دیگرانی که نمی شناسی داد بکشی اینگونه عمل کردن کلاست رانشان می دهد. و اگر مسافر بودی وسط خیابان اگر تاکسی را صدا زدی وایستاد که می روی و با کلاس سوار می شوی و اگر چند قدم جلوتر رفت نکنه به طرف آن حرکت کنی که نشانه بی کلاسی و زیرپا گذاشتن غرور است، و بعد هم از مشکلات ترافیک و بی نظمی در جامعه تا دلت می خوهد حرف بزن . جان دل تو می توانی در میوه فروشی، قصابی، یا هرکجایی که با کیلو و جنس کیلویی و کیلی سرو کار دارید، برای اینکه از زرنگ های جامعه خویش عقب نمانی هر آنچه بهترین است در رو قرار داده و هنگام فروش داد بکشی که آقا یا خانم من هم که مفت گیرم نیامده و جنس خراب را در ترازو قرار دهی و به مردم بفروشی

اما وقتی رفتی برای مجوز گرفتن و با رشوه و پارتی و آشنابازی اگر کارت راه نیافتاد به داد و فریاد روی آورده و همه را متهم به کم فروشی در کار و بی احترامی به ارباب رجوع کنید.

اگر کارمند شدی فقط دقت داشته باش که ساعت ورود و خروجت صحیح و با دقت باشد اما اینکه دراداره چه کار می کنید و چه خدمتی باید انجام دهی مهم نیست، چرا که مگر خود رئیس چه کار شاقی کرده و چه شاخی شکانده که تو نشکستی، حال اگر فرصت شد تمام کارهای خارج از اداره ات طوری هماهنگ کن که بعد از ظهر بتوانی به راحتی به معاملات شخصیت برسی و در آمدت را بالا ببری.

اگر باز هم وقت شد، درستهایت را و مدارکت را ردیف کن تو که زمانی که درس می خواندی عرضه گرفتن مدرک و درس که نداشتی این دانشگاه های پولی هم هست یک مدرکی بگیر و خدا را چه دیدی شاید خودت رئیس همه باکلاس ها شدی، چرا که آدم های بی کلاس!! هستند که با تلاش و کوشش در ادارات و نهادها شندرقازی پول حلال بدست می آورند و بعد از مدتها خدمت که نتوانستند پول دانشگاه هشان را بدست بیاورند تازه باز هم زیر دست تو می شوند چون تو زرنگی و حالا بعد از چاپلوسی های اولیه اینبار یادت نرود مسئول بالاتر چاپلوسی بیشتری تا شاید به عنوان استاد زرنگ ها و با کلاسها نیز معرفی شوی و در دانشگاهی آنچنانی نیز تدریسی داشته باشید و بعدها به همه کس ایراد بگیری که چرا سوادتان بالا نیست و چرا مواظب فرهنگ جامعه نیستند و چرا و چرا ... و خلاصه آتیه هفت پشت آینده ات نیز پس انداز نمایی.

عزیزم! اگر می خواهی دکتر شوی حالا هر جور دلت خواست با مریضانت برخورد کن و پول بگیر اما یادت نرود تو باید وقتت را در بیمارستانها تلف نکنی! باید در معاملات و ساخت و سازهای بیرونی نیز خودت را با کلاس نشان داده و قر بزنی که پول دکتری به جایی نمی رسد و باید خودم به فکر آینده ام باشم، بیمارستان که نیست!

نور دیده ام اختلاس های میلیاردی نشان از زرنگی طرف است و حقش است که گرفته و تو می توانی بیشتر از این حقتو بگیری پس در حال حاضر به کسی گیر نده و سرت و بنداز پایین مشغول شو و از بیت المال هر چقدر توانستی بچاپ تا بتوانی به آن حق واقعیت که زرنگ تر از تو دست پیدا کرده دست پیدا کنی! و به جای دکل های نفتی کل بازار نفتی را بدزدی و در جیب مبارک بگذاری و نه تنها در کانادا و آمریکا که در هر کشوری و در بهترین شهرهای دنیا ویلایی داشته باشی چون حق تو خیلی بیشتر از این حرفهاست.

قلب و روح پدر در این کشور زندگی کارگری و کارمندی که آبرومندانه باشد جز خفت و خواری مالی چیزی عاید تو نخواهد کرد و باید با کلاس بود و با فرهنگ، یعنی باید هزار چهره داشت تا نتوانند تو را بشناسند و هر گاه شناخته شدی خداو پیامبر را قسم بخور که من اون نیستم و آدمی دیگر شده ام اگر هم باز توفیقی نیافتی باید زرنگ بود، خدا عده ای را آفریده تا پله ترقی تو باشند لذا آنان را به نحوی و با وسیله ای پله ترقی خودت قرار بده، خوب چون تو هم باکلاسی هم حیفی هم با فرهنگی.

دادبکش و فریادبزن از تمام بی قانونی ها و بی عدالتی هایی که می بینی، اما رعایت کردن قانون و عدالت توسط خودت را به هیچ وجه عادت خود نکنی که نشانه بی فرهنگی و بی کلاسی است.