سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

اصلاح طلبان می آیند

روزنامه اعتماد در گفت­وگویی با اسماعیل کوثری عضو کمیسویون امنیت ملی مجلس نوشت:

* ریشه 18 تیر در سرمقاله روزنامه سلام بود و بعد منجر به تحریک دانشجویان شد که به صحنه بیایند. هر دو آنها در یک راستا بود. اما فرق حوادث سال 88 این بود که هدف‌، براندازی بود.
*من نگفتم اصلاح‌طلبان باید هزینه دهند بلکه گفتم باید برائت بجویند و فتنه را محکوم کنند و در نهایت در مقابل مردم اظهار ندامت کنند و بگویند اشتباه کردند و بعد از آن، می‌توانند به مسیر سیاسی خود ادامه دهند. آن هم نه آن مسیری که در دوم خرداد طی کردند. من شخصا آن مدل اصلاح‌طلبی را قبول ندارم. اصلاح‌طلبی باید در چارچوب نظام، نظرات امام و رهبری باشد نه در چارچوب آموزه‌های غربی.

*خیلی از افراد به پیامبر و خاندان پیامبر نزدیک بودند ولی به مرور زمان، دنیا‌طلبی آنها را از راه اصلی جدا کرد، به طوری که در مقابل آقا علی‌بن ابیطالب ایستادند. تاریخ می‌تواند تکرار شود.

*بالاخره در سل 88 یک حرکت بسیار ناشایستی در جامعه و چارچوب نظام صورت گرفت. آنها باید از آن اتفاق برائت بجویند وگرنه مردم آنها را نمی‌پذیرند. آنها باید به مردم توضیح بدهند چرا گفته‌اند تقلب شده،‌ اگر شده چرا نتوانستند ثابت کنند؟ این بی‌احترامی به مردم است. من خود شخصا خدمت آقای موسوی رسیدم و ایشان گفت: «حتی اگر این 13 میلیونی که به من رای دادند، بیایند و بگویند تقلب نشده، من می‌گویم تقلب شده.» برائت جستن ما از سران فتنه به همین دلیل است. وقتی ایشان نمی‌تواند نظرش را ثابت کند چرا چنین ادعایی را مطرح کرد. اصلا اگر ایشان شورای نگهبان را قبول نداشتند، چرا در انتخابات شرکت کردند؟ مگر شورای نگهبان ایشان را تایید صلاحیت نکرد؟

*اصلاح‌طلبان اگر آن کارهایی که من گفتم، بکنند، احتمال تاییدشان هست اما اگر این کار را نکنند، مردم معترض خواهند شد. آنها باید بگویند بحث تقلب از بیرون به ما القا شده و اشتباه کردیم. شما خودتان یادتان هست که هشت ماه کشور و مخصوصا تهران را به چه وضعیتی دچار کردند.

*من خودم که با آقای موسوی صحبت کردم، گفتم چرا وقتی وزارت کشور مجوز راهپیمایی به شما نداد، روز 25 خرداد به خیابان رفتید؟ ایشان گفت من رفتم که مردم را کنترل کنم. پرسیدم چرا نتوانستید کنترل کنید که به پایگاه بسیج حمله نکنند؟ پس تا زمانی که تعدادی از مسوولان جلوی این اعتراضات نیفتند، اعتراض به این شکل نمی‌شود. مردم معترض بودند چون جو را طوری ساخته بودند که تقلب شده. طبیعی بود که مردم بیایند. بالاخره کاندیدایشان فراخوان داده بود. آمدند اما به مرور که آنها نتوانستند ادعای خود را ثابت کنند، مردم دیگر از آنها حمایت نکردند.