سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

استیضاح احمدی نژاد در دست بررسی

آیا شما قصد ندارید به توهین هایی که آقای احمدی نژاد به مجلس و نمایندگان به صورت سوال یا شوخی های گزنده مطرح کردند، با صدور بیانیه ای پاسخ دهید؟
ابتدا باید بگویم که به نظر بنده، طراحان سوال از رئیس جمهور پیروز هستند هرچند که مورد اهانت واقع شده باشند.

هرچند از سوی برخی از دوستان، چنین اعتقادی وجود دارد که ما باید با صدور یک بیانیه نسبت به سخنان آقای احمدی نژاد، واکنش جدی نشان دهیم، اما شخصا به چنین روش هایی معتقد نیستم. زیرا آقای احمدی نژاد، همواره از مواجهه حضوری با موضوعات پرهیز می کند.

گرچه اینجانب قبل از شهردار شدن ایشان، حداقل در چندین مناظره با ایشان بحث و گفت وگو داشته ام اما در طول این دو- سه سال اخیر در مقام نمایندگی مجلس، حداقل چهار بار ایشان را به مناظره دعوت کرده ام و حتی یک بار هم پاسخ مثبتی دریافت نکرده ام.

ایشان که حاضر است با اوباما به گفت وگو بنشیند اما ظاهرا شان خود را والا تر از آن می داند که با یک نماینده عضو خانه ملت مناظره کند.

لذا من باردیگر همانگونه که در موضوع «مجلس در راس امور نیست» یا موضوع «مکتب ایرانی به جای مکتب اسلا م» یا موضوع« در ایران فقط به یک حزب نیازمندیم» یا موضوع امکان تحقق یا عدم تحقق 2/5 میلیون شغل، آقای احمدی نژاد را به مناظره دعوت کردم، در موضوع همین سوالا ت نیز، همچون چهار مورد قبلی، ایشان را به یک گفت وگوی دوستانه در برابر افکار عمومی در هر موقعیت و مکان و زمانی که خودشان مصلحت بدانند دعوت می کنم.

غیر از مناظره که با توجه به تجربیات قبلی، احتمالا ایشان هرگز حاضر به پذیرش آن نخواهد بود طراحان سوال بنا ندارند اقدام دیگری در چارچوب ظرفیت های قانون اساسی به عمل آورند؟
واقعیت مساله این است که جمعی از طراحان سوال بنا دارند در صورتی که اولا مقام معظم رهبری مخالفتی نداشته باشند، ثانیا آقای احمدی نژاد حاضر به عقب نشینی نبوده و موارد دهگانه سوال را برخودشان وارد ندانسته و به تصحیح روند اجرای قوانین همت نورزند و ثالثا تعداد حداقل یکصد نفر از نمایندگان نیز حاضر به امضای متن تهیه شده باشند، حتما پس از تعطیلات نوروزی طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور را براساس بند 2 اصل 89 قانون اساسی به جریان بیندازند و استیضاح رئیس جمهور را کلید بزنند.

این اصل می گوید در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند ایشان موظفند ظرف مدت یک ماه در مجلس حاضر شده و پاسخگوی استیضاح باشند.

آیا به نظر شما چنین طرحی را در مجلس هشتم، 100 نفر از نمایندگان امضا خواهند کرد؟
تصورم این است که امضاها خیلی بیشتر خواهد بود زیرا قاطبه نمایندگان با سلایق مختلف، از اصلا ح طلب گرفته تا منتقد دولت، از اصولگرای سنتی و معتدل گرفته تا نمایندگان مستقل، تماما احساس می کنند پاسخ های آقای احمدی نژاد به نوعی جایگاه مجلس را تضعیف کرده و همانگونه که ایشان برخلا ف فرمایش امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری، مجلس را در راس امور نمی دانند، باید نشان داده شود که مجلس درراس امور است؛ هرچند که شخصا امیدوارم آقای احمدی نژاد در همین ایام تعطیلا ت نوروزی، تلاش کنند سخنان و توهین های خود را پس گرفته و به نوعی، جبران کنند تا اساسا نیازی به طرح عدم کفایت سیاسی نباشد.

البته برخی می گویند که طرح استیضاح به عمر مجلس نهم نمی رسد که بنده معتقدم اگر حتی چنین طرحی اواخر فروردین نیز به هیات رئیسه تقدیم شود، حتما تا اواخر اردیبهشت ماه، فرصت برای پاسخگویی آقای احمدی نژاد باقی خواهد بود.