سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلم

وقتی امام خروج ارز را حرام کرد

التهابات باراز ارز و افزایش بی رویه قیمت آن در هفته های اخیر، بخشی از ناظران را به این نتیجه رسانده است که افراد یا گروه هایی به دلایل سیاسی و اقتصادی درصدد خروج ارز از کشور و جلوگیری از ورود آن و عدم تعادل در بازار هستند.

به گزارش جهان، این واقعیت نه فقط مربوط به این روزها که تاکنون چندین بار در کشور روی داده است. به عنوان نمونه، در ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی هم کار به جایی رسید که حتی امام راحل خروج ارز از کشور را "حرام" دانستند.

 

ایشان این حکم را در تاریخ 4 اسفند 1358 و در پاسخ به این استفتا بیان کردند: نظر مبارک را در مورد اخراج ارز از مملکت به طرق مختلف بخصوص طلاى خالص و مشخص شدن رابطه خارج کنندگان از مرز با طلافروشان شهرستانها و معاملاتى که کمک به اخراج ارز مى‏کند، در شرایطى که خروج ارز به ضرر کشور است بیان فرمایید.

 

امام خمینی(ره) در پاسخ فرمودند: بسمه تعالى. در فرض مذکور، هم اخراج ارز و هم اعانت بر آن- از جمله فروش به اشخاصى که اخراج مى‏کنند- حرام است و لازم است مسلمانان پایبند به مصالح اسلام و مسلمین از اعمالى که مخالف مصلحت کشور است، اجتناب کنند. (صحیفه امام،ج12،ص164)

 

موضوع خروج ارز در این سال آنقدر بالا گرفت که حتی روز 11 اسفند ماه همین سال اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از خروج ارز از کشور، در حج عمره شرکت نمی کند.

 

جالب آنکه تیم ملی فوتبال کشورمان هم به همین دلیل در مسابقات جام جهانی شرکت نکرد.

 

حدود سه سال بعد و در 9 آبان 1361 هم بار دیگر ارز، موضوع استفتاء از امام راحل شد. این بار محسن نوربخش، رئیس بانک مرکزى، از بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران سوال کرد: آیا ارزى که از طریق فروش نفت که توسط دولت و با هزینه و سرمایه گذارى دولت استخراج گشته و توسط دولت نیز به فروش مى‏رسد متعلق به دولت و در مالکیت او هست یا نه؟

 

امام(ره) پاسخ دادند:

 

بسمه تعالى‏. متعلق به دولت و در مالکیت دولت اسلامى است که باید صرف در اداره کشور و مصالح ملت شود.

 

در واقع امام راحل با این پاسخ جنبه دیگر موضوع را نیز روشن و مشخص کردند که سوءاستفاده از ارز توسط مسئولان دولت هم محکوم است و ارز باید برای مصالح مردم مورد استفاده قرار گیرد. این رویداد از آن رو اهمیت دارد که برخی منتقدان، مسئولان بانک مرکزی را به کسب درآمد از راه تغییر ارزش ارز متهم کردند